Werkenbijdefensie.nl recruitment website

Omschrijving

In 2013 gaat werkenbijdefensie.nl live: één overkoepelende recruitmentsite voor de werkgeversmerken Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee. Eind 2018 voelt de site – met 12 vakgebieden en 300+ functies – als een overvol warenhuis. Opdracht: ontwikkel een recruitmentsite waarop elke kandidaat snel vindt wat Defensie specifiek voor hem of haar te

Doel

Tot 2013 verliep de werving van militairen via de afzonderlijke krijgsmachtdelen Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee. Toen deze samen gingen opereren, onder de ‘paarse vlag’ van Werken bij Defensie, was het onze uitdaging om een recruitmentsite te ontwikkelen waarbinnen deze 4 krijgsmachtdelen nog steeds hun eigen gezicht konden behouden.

Zes jaar later ziet de wereld er anders uit – en Defensie ook. De recruitmentsite, met daarop de branding van de afzonderlijke krijgsmachtdelen prominent aanwezig, sluit inmiddels minder goed aan bij een krappe arbeidsmarkt waarin kandidaten vooral snel willen weten wat Defensie specifiek voor hen te bieden heeft. Gecombineerd met de verhoogde wervingsdoelstelling van Defensie werd het tijd voor een grondige renovatie.

Centraal element op de vernieuwde site is het Keuzekompas, een innovatieve tool die gepersonaliseerde informatie aanbiedt en zo het vinden van een baan bij Defensie veel eenvoudiger maakt. Het Keuzekompas serveert op basis van leeftijd, interesses en opleidingsniveau gepersonaliseerde vacatures, events, infodagen, stages en verwijzingen naar relevante verhalen en video’s.

Wie toch niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is één click verwijderd van direct contact met een Defensiemedewerker. En kan daarbij kiezen uit vrijwel alle mogelijke communicatiemiddelen van deze tijd, zoals e-mail, telefoon, WhatsApp en een live chatfunctionaliteit. Ook kan een bezoeker zichzelf inplannen voor een telefonisch consult van een recruiter. Alles om een ‘dead end’ te voorkomen en de conversie te stimuleren.

Resultaat

Het gebeurt niet vaak dat een staatssecretaris ons werk wereldkundig maakt. Maar op 11 maart 2019 zette Staatssecretaris van Defensie Barbara Visser via een tweet de nieuwe recruitmentsite van Defensie live. De vernieuwde site markeert een nieuwe fase in de werving van militairen en burgerpersoneel en is volledig geoptimaliseerd voor de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt.

De recruitmentsite is volledig rond de individuele bezoeker opgebouwd. Dankzij een organische menustructuur is de site cross-device en crossmediaal te gebruiken, en bovendien beter vindbaar via zoekmachines (+12% organisch zoekverkeer). Aangezien uit cijfers blijkt dat een ruime meerderheid van de bezoekers op werkenbijdefensie.nl hiervoor een smartphone of tablet gebruikt (79%), is de site volledig mobile first ontwikkeld. Dit is terug te zien in de conversie: 59% van de sollicitaties vindt op mobiele devices plaats.

Met de nieuwe recruitmentsite is het aantal sitebezoeken met 15% toegenomen, voornamelijk gedreven door een groei in organisch zoekverkeer (+12%). Daarnaast is het engagement sterk verbeterd: de bounce rate van het organisch verkeer (in vergelijking met 2018) is met 27,2% afgenomen en de gemiddelde bezoekduur met 26,8% gegroeid.

Een van de elementen op de site met een sterke invloed op het engagement én de conversie van de sitebezoeker is het Keuzekompas. In de eerste week na livegang werd deze ruim 8.300 keer gebruikt en werden ruim 4.500 vacatures bekeken. Inmiddels wordt het kompas tijdens 8% van alle bezoeken ingevuld, resulterend in 248.416 loopbaanadviezen tot dusver. Bij deze gebruikers ligt de conversie naar een sollicitatie 355% hoger dan bij de gemiddelde sitebezoeker.

Maximum Recruitment Advertising

Capelle a/d IJssel
Maximum Recruitment Advertising
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe