Massaal jongeren werven via WhatsApp solliciteren

Omschrijving

Action is een van de snelst groeiende retailbedrijven van dit moment. Daarom zijn er duizenden vulploeg- en kassamedewerkers nodig. Een leuke bijbaan voor jongeren, alleen… hoe bereik je deze doelgroep? En hoe kiezen ze voor Action? Antwoord: met een ludieke campagne en een (wereldprimeur!) sollicitatieprocedure via WhatsApp.

Doel

Het doel van de campagne was: zo snel mogelijk 4.000 enthousiaste jongeren binnenhalen als bijbaner in een Action-vestiging.

De huidige arbeidsmarkt is erg krap, waardoor werkgevers gedwongen worden om creatief na te denken en over elkaar heen struikelen met mooie beloftes – zeker voor deze jonge doelgroep. De ene supermarktketen belooft huiswerkbegeleiding, een ander schermt met opleidingen. Maar is dat wat jongeren zoeken? Diverse doelgroeponderzoeken gaven ons een ander beeld: jongeren willen gewoon lekker geld verdienen, in een leuke omgeving wanneer het hen uitkomt. Die no-nonsense mentaliteit hebben we vertaald naar onze campagne: Niet moeilijk doen. Gewoon lekker werken joh!

Jongeren zitten dagelijks op sociale media, dus hebben we voor deze kanalen stories gemaakt waarin andere bijbaantjes met ‘moeilijke aspecten’ – denk volle dienbladen in de horeca, eigenwijze pizzakoffers achterop je scooter en zware posttassen aan je fiets – het afleggen tegen werken bij Action. De video’s linkten direct naar de campagnesite actionbijbaan.nl, waar de jongeren op een simpele en volledig nieuwe manier konden solliciteren.

Inmiddels gebruiken 12,1 miljoen Nederlanders WhatsApp, onder jongeren ligt het gebruikerspercentage op 97%. Daarom zijn we een exclusieve samenwerking aangegaan met WhatsApp en hebben we samen met Action software ontwikkeld om via WhatsApp te solliciteren. Jongeren hoefden alleen maar naar actionbijbaan.nl te gaan, hun 06-nummer achter te laten en 4 vragen van een vriendelijke chatbot te beantwoorden. Een sollicitatie was hierdoor in 2 minuten ‘gepiept’ en kon afgerond worden wanneer de gebruiker dat wilde. Op basis van postcode werden jongeren automatisch gematcht met de dichtstbijzijnde Action-vestiging.

Resultaat

De 3 campagnefilmpjes zijn tussen mei en november 2019 ingezet via Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. Deze werden ondersteund door Google search ads en een e-mailing via zoekbijbaan.nl. De resultaten waren overweldigend: 23.579.788 impressies, 207.668 bezoekers, 11.557 gestarte sollicitaties en 8.947 geschikte kandidaten!

Nog een mooi resultaat was dat Action vóór deze campagne een conversiepercentage van 40,6% had (vanaf het openen van het sollicitatieformulier tot en met daadwerkelijk versturen); via WhatsApp wisten we dit te verhogen tot 77,4%.

Extra PR kregen we toen de populaire YouTubers van Gierige Gasten ontdekten dat je een voucher van € 10 ontving als je via WhatsApp solliciteerde bij Action. In een speciale aflevering ‘GRATIS WINKELEN BIJ DE ACTION!’ (inmiddels 228.000 keer bekeken) vertellen zij over deze ‘lifehack’, waarmee er nog meer buzz over een bijbaan bij Action ontstond die resulteerde in een vertienvoudiging van het aantal (afgeronde) sollicitaties! In plaats van dure influencers inhuren om ons merk te promoten, zorgde onze creatieve aanpak er dus voor dat ze dit gratis deden.

Voor Action zijn we er dus in geslaagd om – in een zeer concurrerend krachtenveld – op onderscheidende wijze op het netvlies van jongeren te komen. Niet met mooie marketingbeloften of een geldverslindende campagne, maar met snappy social filmpjes die passen bij de belevingswereld van jongeren. Gevolgd voor een superlaagdrempelige manier van solliciteren via een app die elke jongere dagelijks gebruikt. Waarmee we niet alleen de wervingsdoelstelling ruimschoots overtroffen hebben, maar ook talk of the town werden in de wereld van jongeren én in recruitmentland.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Check Me Productions

Overige informatie

Hoor alle ins & outs van deze case op 9 april tijdens de presentatie van Marlie Dierkens Schuttevaer, HR manager van Action Nederland op het Emerce Recruitment event!

Maximum Recruitment Advertising

Capelle a/d IJssel
Maximum Recruitment Advertising
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe