MedicPlanner: optimale personeelsplanning tegen lage kosten

Omschrijving

De noodklok luidt. Het personeelstekort in de zorg groeit. Dat raakt ons allemaal. Dat moet anders. Dat kan anders! Digitalisering en e-health oplossingen zijn de sleutel. MedicPlanner is een veilig online platform waarmee interne dienstroosters automatisch te vullen zijn en gaten opgevuld worden met aangesloten ZZP'ers, zonder tussenkomst van uitzendbureaus.

Doel

De problemen van de personeelstekorten in de zorg stapelen zich op. Afdelingen worden gesloten en operaties uitgesteld. Wachtlijsten lopen op. Het zorgpersoneel staat enorm onder druk en de kwaliteit van de zorg komt in gevaar. Het moet NU gebeuren: disruptie veroorzaken in de traditionele zorgmarkt die verandering zo hard nodig heeft.

Digitale oplossingen zijn in staat hierbij een essentiële rol te spelen, maar hebben vooral kans van slagen als er intensief wordt samengewerkt tussen initiatiefnemers, zorginstellingen en digitale bureaus. Waardoor daadwerkelijke implementaties werkelijkheid worden. In het Albert Schweitzer Ziekenhuis draait nu een pilot met MedicPlanner, om te onderzoeken of het personeelstekort in de zorg is tegen te gaan met het inzetten van een innovatief personeelsplanning-platform, waarbij de zorgplanner in direct contact staat met zorgprofessionals. Beschikbaar personeel kan hierdoor optimaal ingezet worden, tegen lagere kosten. Omdat het planningsproces veel minder tijd in beslag neemt en het inschakelen van uitzendbureaus overbodig wordt.

Dienstroosters vullen voor ziekenhuisafdelingen of zorginstellingen is nu vaak een lastige opgave. Het planningsproces is inefficiënt, ondoorzichtig en ontzettend tijdrovend. En duur, zeker wanneer bemiddelingsbureaus ingeschakeld moeten worden. Dit veroorzaakt jaarlijks significant extra kosten voor zorginstellingen en dus voor de gehele zorg in Nederland. Terwijl juist alle pijlen gericht moeten zijn op kostenreductie.

Resultaat

MedicPlanner introduceerde zichzelf bij E-sites als een digitaal prikbord waar zorginstellingen vacatures plaatsen voor openstaande diensten. Een on-demand service waar geregistreerde zorgprofessionals zonder tussenkomst van bemiddelingsbureaus ingezet kunnen worden door zorginstellingen.

Als oplossing hebben we een digitaal platform ontwikkeld voor planners in de zorg, waarmee dienstroosters automatisch te vullen zijn. En een app voor zorgprofessionals, die zichzelf hierin aanmelden en hun beschikbaarheid aangeven op nog in te vullen diensten. Planners ontvangen daar automatisch melding van en zo zijn gaten in de planning op te vullen.

Hoe dit precies werkt? Simpel en slim. Want zorgprofessionals zijn geen IT'ers. Met één druk op de knop zijn zorgdiensten door planners open te stellen voor zorgprofessionals, die voor aanmelding in de app een onboardingsproces hebben doorlopen. Hierbij worden onder andere BIG registraties en diploma’s ingevoerd en wordt gecheckt aan welke specifieke functie-eisen wordt voldaan. Een zorgprofessional ziet in de app openstaande diensten terug, passend bij zijn of haar kwalificaties. En kan zich hier op aanmelden. Vervolgens kunnen de matches geaccordeerd en ingepland worden door de planner.

De applicatie ontzorgt. Overzicht in beschikbaarheid en communicatie verloopt via één centraal punt. Dat is prettig voor de zorgprofessionals, die gemakkelijk op Tinder-achtige wijze door (extra) diensten kunnen scrollen. En kostenbesparend voor zorginstellingen, die nu minder tijd kwijt zijn aan personeelsplanning en geen extra kosten maken voor bemiddeling via bureaus. Een ander belangrijk pluspunt: zorginstellingen weten precies wie ze in huis halen. En zijn in staat om via de app een flexibele pool te creëren met betrouwbare krachten.

Overige informatie

Doorontwikkeling
We bevinden ons op dit moment nog in de pilotfase. In het Albert Schweitzer Ziekenhuis wordt de app nu getest onder eigen personeel op de Spoedeisende Hulp en de Intensive Care. Deze afdelingen kampen bij uitstek (in alle Nederlandse ziekenhuizen) met tekorten aan gespecialiseerde verpleegkundigen en artsen. Hierna wordt MedicPlanner verder uitgerold naar andere afdelingen, andere functies en andere ziekenhuizen.

Ondertussen zijn we al druk bezig met de ontwikkeling van versie 2, waarin MedicPlanner automatisch roosters genereert vanuit CAO logica. Een complexe uitdaging, maar deze functionaliteit zal resulteren in nog meer gemak voor gebruikers. Want dit houdt in dat vanzelf rekening gehouden wordt met ingestelde voorkeuren en vakantiedagen. Maar ook of iemand wel of geen nachtdiensten draait. En of er voldoende rusttijd is geweest tussen twee diensten in.

Daarna volgt er nog een derde fase, waarin de toegang tot het platform voor externe zorgprofessionals (ZZP'ers en freelancers) beschikbaar wordt gemaakt.

Versie 2 wordt gelanceerd in april. Dit betekent dat we bij een nominatie in staat zijn om de uitbreiding en nieuwe mogelijkheden vol trots aan jullie te presenteren! :)

Veel belangstelling voor MedicPlanner in de pers
Dat er veel belangstelling is in de zorgsector naar innovaties, blijkt wel uit de aandacht die de media aan MedicPlanner heeft besteed na lancering van de pilot in het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Op een tiental platformen in de zorgsector, waaronder Skipr, ICThealth, Algemeen Dagblad en Computable zijn berichten gepubliceerd over de lancering van MedicPlanner.

E-sites

Breda
E-sites
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe