Storytelling platform Beeld en Geluid

Omschrijving

Beeld en Geluid is het instituut voor media. Om deze positionering inhoudelijk te laden wil het instituut hoogwaardige verhalen over media vertellen. Vooruitstrevend in inhoud en vorm. Met een nieuwe storytelling platform claimt Beeld en Geluid een actieve rol in de hedendaagse mediacultuur.

Doel

Beeld en Geluid heeft ons gevraagd een storytelling platform te ontwikkelen, waarmee zij hoogwaardige verhalen kunnen vertellen en delen, in verschillende vormen, gebruikmakend van hun rijke archiefmateriaal, externe bronnen en nieuwe content. De doelgroep is iedereen met een bovengemiddelde interesse in media en een groot mediagebruik (van kranten tot vlogs, van televisie tot games). Primair focussen we ons op de millennial (18-36) binnen deze groep. Met het platform beoogt Beeld en Geluid betekenisvolle en duurzame relaties met deze doelgroep te creëren, door Beeld en Geluid als duider van hedendaagse media te positioneren.

Het doel van het nieuwe platform is dat gebruikers de verhalen écht tot zich nemen en ermee interacteren. Daarom is het belangrijk dat het platform naadloos aansluit op de belevingswereld van de doelgroep en intuïtief is in gebruik.

Resultaat

Oplossing
We hebben een innovatieve manier gecreëerd om verhalen te vertellen, in inhoud en vorm, door middel van een systeem met verticale kaarten, waarmee custom verhalen gebouwd kunnen worden.

TILT is millennial proof ontworpen: voor een korte aandachtsboog (snackable), verticaal georiënteerd (telefoon draaien niet nodig), een niet-scrollen-maar-swipen interactie, en gebruik makend van hedendaagse visuele taal. De gebruiker heeft de mogelijkheid de lengte van het verhaal te bepalen, maar ook de vorm (audio, transcript, beide). Ook vindt er interactie plaats door middel van polls en vragen, en kunnen verhalen ‘gesnoozed’ worden.

Resultaat
TILT is begin januari 2019 live gegaan met een soft-launch, zodat we het platform kunnen testen met gebruikers en redacteuren. Wanneer er genoeg data verzameld is over de manier waarop de gebruiker de verhalen op TILT ervaart wordt het platform geoptimaliseerd en vervolgens gepromoot.

Het platform sluit aan op de belevingswereld van de doelgroep. De navigatie lijkt op die van Instagram Stories en Snapchat, de manier waarop de doelgroep gewend is verhalen tot zich te nemen. Gedurende de ontwikkeling van het platform hebben er twee gebruikerstests plaatsgevonden. Hieruit is gebleken dat de doelgroep onmiddellijk door heeft hoe te navigeren.

Verder is er uit de tests gebleken dat men de verhalen inhoudelijk kon reproduceren. Inmiddels worden de verhalen gewaardeerd met een 7.6 gemiddeld en de gemiddelde leestijd is 2.10 minuten, ruim een minuut langer dan de gemiddelde bezoektijd op beeldengeluid.nl

IN10

Rotterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe