Digitaal platform Anne Frank Stichting

Omschrijving

Het nieuwe digitale platform biedt voor bezoekers wereldwijd museuminformatie, educatieve programma’s en een verhaalomgeving. Binnen deze digital storytelling omgeving vind je het virtuele achterhuis, tijdlijnen, achtergrondinformatie over het dagboek en wie-is-wie pagina’s. Het vormt een betekenisvolle ontmoeting met het leven en werk van Anne Frank.

Doel

Het Anne Frank Huis is een wereldberoemd museum met meer dan 1,2 miljoen bezoekers per jaar. De Anne Frank Stichting is een onafhankelijke organisatie die de plek beheert waar Anne Frank tijdens de Tweede Wereldoorlog was ondergedoken en waar zij haar dagboek schreef. De stichting brengt haar levensverhaal wereldwijd onder de aandacht ter bezinning op de gevaren van antisemitisme, racisme en discriminatie, en het belang van vrijheid, gelijke rechten en democratie. De organisatie heeft een wereldwijd publiek dat bestaat uit bezoekers, jongeren, professionals en docenten die ze bereikt met reizende tentoonstellingen, educatieve programma’s, publicaties en een website.

De Anne Frank Stichting heeft DOOR gevraagd een nieuw digital storytelling concept, interaction design en visual design te ontwikkelen voor annefrank.org. Tijdens de herontwikkeling van de website -met ruim 4,5 miljoen bezoeken per jaar- was het belangrijk om een mobile first platform te ontwikkelen. Een platform dat wereldwijd op uiteenlopende devices toegankelijk is. Ons doel was om met een gelaagd, digital storytelling concept uiteenlopende content te verbinden binnen een interactieve totaalervaring. De bezoekers, die om uiteenlopende redenen op de website komen, kunnen relevante connecties maken tussen museuminformatie, historische verhalen, educatieve programma’s en kernthema’s (vooroordelen en stereotypen, discriminatie en gelijke rechten en antisemitisme).

Resultaat

Het platform bestaat uit een corporate en storytelling omgeving. Twee omgevingen die we naadloos met elkaar hebben geïntegreerd. Hierdoor kunnen we voor verschillende bezoekers koppelingen maken met uiteenlopende soorten content. De verschillende bezoekflows hebben we in nauwe samenwerking met algemene bezoekers, scholieren en docenten ontwikkeld en getest. De omgevingen in het kort:

1. Corporate omgeving
Deze omgeving is zeer functioneel en taak gestuurd. Informatie wordt op een heldere, beknopte en krachtige manier aangeboden. Niet alleen voor informatie over het museum en tickets, maar ook voor educatieve programma’s en activiteiten. De meeste bezoekers (275.000 per maand t.o.v. 450.000 van het totaal) kopen online tickets.

2. Storytelling omgeving
Het doel is om met digitale immersive storytelling op een indringende wijze het verhaal van Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog tot leven te wekken. Het historische verhaal vertellen we door vier belangrijke onderdelen met elkaar te verweven en te verbinden: het Achterhuis online, de tijdlijn, het dagboek en de hoofdpersonen. We houden bezoekers op deze wijze niet alleen langer op de website maar brengen zo op logische, leerzame en verrassende wijze samenhang aan in de content. Stap voor stap vind je meer verdieping en maken we relevante connecties met de actuele thema's waardoor je geschiedenis in context brengt met het nu.

Het resultaat is 160.000 bezoeken per maand met een gemiddelde verblijfsduur van een kwartier. Specifiek per onderdeel zien we dat bezoekers 25 minuten lang de onderdelen Tijdlijn en Hoofdpersonen bekijken. Het doorklikken naar de actuele thema’s werkt ook goed (50%). Hier verblijven ze 19 minuten.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Maykin Media, Studio05, Forcefield, Lotte+

Overige informatie

User Experience
Het vorige platform was een gefragmenteerd netwerk van hoofd- en subsites en miste een samenhangende en goed uitgedachte user experience. We hebben de nieuwe site ontwikkeld onder het motto ‘mobile first’ en met een duidelijke visie op de drie hoofdvragen van het publiek: 1. hoe kan ik het museum bezoeken, 2. wie is Anne Frank en wat is haar verhaal 3. wat biedt de Anne Frank Stichting op gebied van educatie aan? We hebben klantreizen (customer journey maps) gemaakt, prototypes getest en gebruikers geïnterviewd.

Content
Veel van de video’s, foto’s en teksten van de Anne Frank Stichting die door de tijd zijn geproduceerd door verschillende editors zijn opnieuw ontworpen en herschreven. We hebben een visuele stijlgids gemaakt met content templates, die hebben geleid tot een meer consistente presentatie.

Praktische en technologische innovatiedoelen
De vorige website van Anne Frank Stichting is in 2009 gebouwd. Op dat moment was het gebruik van smartphones nog minimaal. In 2018 bezocht 40% van de bezoekers de site via de smartphone. De site was hier niet op ingericht . Het veelbezochte ‘Achterhuis Online’ werkte met Adobe Flash. Dit is opnieuw ontworpen en gerenderd. Het ziet er beter uit dan ooit en is nu uitstekend zichtbaar op smart devices en desktop computers.

Toegankelijkheid
We hebben de laadtijd zo laag mogelijk gehouden door middel van CDN-techniek. We gebruiken een toegankelijk kleurenschema en bieden tekst op B1 taalniveau. Dit heeft geleid tot een andere tekststijl en kortere teksten. De video’s hebben ondertiteling in vier talen (voor slechthorenden).

+ Voeg case toe