Skip de kassa met seamless shopping van Tap to go

Omschrijving

Tap, grab & go: Tap to go maakt winkelen sneller dan ooit. Het is een gloednieuw winkelconcept waarmee shoppers betalen door hun telefoon of kaart tegen een digitaal prijskaartje te tikken en meteen weer kunnen gaan. Met deze next-level innovatie geeft AH to go retailreuzen als Amazon het nakijken.

Doel

De doelgroep van AH to go heeft altijd haast. Even snel een croissantje uit het schap grijpen voordat je de trein in springt of naar je volgende meeting moet. Voor zo’n doelgroep on the go kan elke seconde tijdswinst het verschil maken. Grote kans dat ze doorlopen als ze zien dat het druk is in de winkel.

Voor deze mensen maakt AH to go winkelen extra makkelijk. Hierbij past een supersnel shopping concept waarmee de shopping trip van to go klanten kan worden verkort van 4 minuten naar 20 seconden. Met de ontwikkeling van Tap to go zet AH to go een gedurfd winkelconcept neer dat ‘shoppen on the go’ sneller en makkelijker maakt dan ooit.

Naast het supersnel en seamless shoppen wil AH to go ook meer omzet en klantenbinding realiseren. Door onderdeel te worden van de dagelijkse routine van de klant kunnen herhaalbezoeken en extra aankopen gestimuleerd worden. Vandaag de dag vergt dit echter een zeer persoonlijke benadering voordat de klant voldoende relevantie ervaart. Loyalty concepten moeten makkelijk en vernieuwend zijn. Aanbiedingen moeten hyperpersoonlijk zijn en op precies het juiste moment aangeboden worden. Dit kan alleen door inzet van zelflerende algoritmes die real-time aanbiedingen genereren en gebaseerd zijn op persoonlijke klantgegevens.

Drie doelstellingen stonden centraal:
• Creëren van ultiem winkelgemak voor klanten met een seamless en supersnelle shop-ervaring.
• Stimuleren van klantenbinding door een bijzonder concept en next-level loyalty.
• Bieden van hyperpersoonlijke en real-time aanbiedingen op basis van klantdata en zelflerende algoritmes.

Resultaat

Klanten betalen simpel door hun Tap to go kaart of telefoon te tikken tegen het digitale prijskaartje op het schap. Daarna pakken ze hun product(en) en vervolgen ze direct hun reis: tap, grab & go. Klanten staan binnen 20 seconden weer buiten met hun aankoop en het bedrag wordt na 10 minuten vanzelf afgeschreven. Er komt geen kassa meer aan te pas en al helemaal niet de rij die erachter staat. In de app kunnen klanten op elk moment bekijken wat ze hebben getapt en hoeveel ze uiteindelijk gaan afrekenen.

Wat resultaten:
• Nu al 150.000 transacties via Tap to go
• In het AMC wordt al 10% van transacties afgerekend met Tap, op het AH hoofdkantoor zelfs 40%
• Inmiddels 4 vestigingen, dit jaar wordt bij nog 20 winkels uitgerold

Door te tappen sparen klanten nu al automatisch voor hun favoriete producten. Denk aan de ouderwetse koffie-stempelkaart, maar dan digitaal en voor meerdere producten. Volle spaarkaart? Dan wordt de korting automatisch verrekend.

Tegelijkertijd heeft AH to go real-time data van klanten. Ze ziet voor elke klant direct welke aanbiedingen beter werken dan andere en kan hier direct op inspelen. Dat was hiervoor niet mogelijk. Met persoonlijke aanbiedingen kan AH to go shoppen steeds persoonlijker en relevanter maken.

De seamless ervaring van Tap to go maakt winkelen supersnel voor klanten en verzamelt data om de business te laten groeien. Echt een win-win situatie. Met deze gedurfde innovatie blijft AH to go voorop lopen.

Overige informatie

Dit kassaloze winkelconcept creëert ook een heleboel nieuwe mogelijkheden voor winkelindeling en service. Doordat er minder vloeroppervlak nodig is voor kassa’s is er meer ruimte voor schappen en dus een groter productaanbod. Extra bewegingsruimte leidt tegelijkertijd tot meer comfort voor klanten. En omdat medewerkers geen kassa hoeven te draaien, hebben ze meer tijd en aandacht voor persoonlijke service.

Tap to go begon met een pilot voor medewerkers op het Albert Heijn hoofdkantoor. Dit was een groot succes. Haar debuut kreeg veel aandacht in de nationale media. Inmiddels is Tap to go beschikbaar voor het grote publiek met een vestiging in het AMC in Amsterdam en op metrostation Amsterdam Centraal. Dit jaar wordt Tap to go bij nog 20 winkels geïntroduceerd, op Schiphol bijvoorbeeld. Maar ook bij universiteiten, ziekenhuizen en grote bedrijfslocaties.

Tap to go is een hele belangrijke innovatie en met mooie cijfers en vooruitzichten. Maar hier stopt het niet. Nu is de basis gelegd voor nog betere service, nieuwe loyalty-vormen, nog efficiëntere afrekenmethoden of tappen met een wearable device.

En natuurlijk wordt er nu gekeken naar de mogelijkheden van dit winkelconcept voor andere labels binnen de Ahold-Delhaize familie. AH to go is nu volop aan het pionieren en leren. De learnings van Tap to go zullen het winkelen van de toekomst bepalen.
AH to go is de grote aanjager van deze commerciële en technische innovatie. Voor de ontwikkeling van Tap to go werkte ze, naast ons, samen met verschillende partners: m2mobi, McKinsey, CM, Opticon en Boxplosive.

Soda studio

Amsterdam
Soda studio
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe