Bol.com: de grootste shopping app van Nederland

Omschrijving

Eind 2014 lanceerde bol.com een mobiele app voor iOS en Android. Uitgebreide klantfeedback vormde de basis voor nieuwe features. Doordat de MVP gedachte leidend was, belandden designoptimalisaties onderaan de prioriteitenlijst. Medio 2017 werden we als Resoluut gevraagd mee te helpen aan de ontwikkeling van een echte app experience.

Doel

Een geheel redesign traject doorlopen en tegelijkertijd het doorvoeren van productinnovaties op basis van klantwensen.

We trapten af met de homepage, het visitekaartje van de app. Waar je eerst een verzameling standaard handmatig ingeboekte banners zag, word je nu verwelkomd door een gepersonaliseerde en geautomatiseerde pagina. Om de beleving van de gebruiker te verrijken hebben we afscheid genomen van de compacte homepage, waarbij alle content in één oogopslag zichtbaar was. De homepage is nu als het ware ‘opgeblazen’, waardoor campagnes beter tot hun recht komen en waarin de content weer leidend is.

Samen met het team pakten we vervolgens de productdetailpagina aan, de belangrijkste pagina van de app. Hierbij lag de focus vooral op het invoeren van de laatste app design standaarden. Denk hierbij aan volgordelijkheid van de pagina, het invoeren van micro animaties, bottom-sheets, product reviews, image carrousels en een sterkere focus op de koopknop.

In dezelfde periode (2018) zijn we aan de slag gegaan met een native app feature: Live Chat. Om bol.com klanten de mogelijkheid te geven om in contact te komen met de klantenservice zoals ze dat gewend zijn in andere messaging apps. Twee maanden na lancering het voorkeurskanaal van de app gebruikers zodra zij contact zoeken met de klantenservice.

Tot slot hebben we tijdens het ‘redsign project’ alle overige pagina’s van de app doorgetrokken in dezelfde visuele stijl als de Homepage en Productdetailpagina. Hierbij zijn alle iconen vervangen en alle interactieve elementen gestandaardiseerd volgens het principe van minimalistisch design.

Resultaat

Het resultaat mag er zijn. Uit een onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) in 2018 bleek dat bol.com de populairste Nederlandse retail app had.

Waar het bereik in juni 2016 bleef steken op 7,7%, stond het precies twee jaar later op 17,6%. Hiermee liet het bedrijf concurrenten AliExpress, HEMA, Appie van Albert Heijn en Wish achter zich. Deze populariteit had duidelijk ook impact op de omzet die de mobile app genereert voor bol.com.

Een hele mooie beloning voor al het harde werken van het team bij bol.com en ons team. Het focussen op de ontwikkeling van een echte dedicated mobile app experience heeft overtuigend zijn vruchten af geworpen.

Dat gebruikers de app waarderen, blijkt ook uit 4,7 die bol.com scoort in de app store. Ook klanten met een Android-telefoon worden er blij van: in de Google Play Store wordt de app beoordeeld met een keurige 4,5. En we hebben nog een hoop moois in het verschiet, dus in 2019 mikken we op nóg betere beoordelingen.

Bron:
Onderzoek SIDN 2018
https://retailtrends.nl/news/54778/bol-com-heeft-populairste-app-aliexpress-en-wish-in-top-vijf

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Soda studio

+ Voeg case toe