Iedereen is een winnaar met de Huishoudbeurs App

Omschrijving

De Huishoudbeurs trekt jaarlijks meer dan 220.000 bezoekers. Het is een gezellig dagje uit dat niet voor niets het grootste vriendinnenfeest van Nederland wordt genoemd. Aan ons de vraag hoe de doelgroep ook buiten de beurs het typische Huishoudbeursgevoel kan ervaren.

Doel

De Huishoudbeurs is een evenement waar bezoekers al ver van tevoren naar toeleven. Zonde om alleen tijdens de beurs zelf relevant te zijn, dacht de RAI. Daarom vroeg de beursorganisatie ons een app te ontwerpen die de Huishoudbeurs ook buiten het evenement met de bezoeker verbindt. Zo moest het Huishoudbeursgevoel en de bijbehorende voorpret al veel eerder gaan leven bij de doelgroep. Ook moest de Huishoudbeurs gezien worden als dé manier om gemakkelijk in contact te komen met nieuwe producten, merken en retailers.

Vroeger stond de Huishoudbeurs vooral bekend om de tassen vol gratis spullen waarmee bezoekers naar huis gingen. Alleen werden de trolleys de laatste jaren steeds leger. Daarom wilden we het typische Huishoudbeursgevoel van een ‘cadeautje krijgen’ terughalen. Dat moest de essentie worden van de nieuwe app.

Resultaat

Het typische Huishoudbeursgevoel vertaalden we naar een simpel concept: kraskaartjes in de app. Een Huishoudbeursmomentje waarbij je krast voor mooie prijzen, die je op de beurs kan ophalen. Retailers waren direct heel enthousiast over dit concept. Van potten mayonaise tot e-books: meer dan 100.000 producten werden beschikbaar gesteld. Kraste je geen prijs? Dan kreeg je een slimme huishoudtip! Zo won je dus altijd wat. Wilde je de prijs aan iemand anders geven? Dan deelde je ‘m gewoon via WhatsApp.

De kraskaartjes bleken een groot succes. In de maand voorafgaand aan de beurs werd de app 50.000 keer gedownload (ruim 20% van de beursbezoekers). En dat zonder ook maar een euro aan een campagne uit te geven! Vooral door mond-tot-mond reclame via Facebook vergrootte het bereik van de app zich razendsnel.

In de maand voor de beurs werd er 140.000 keer gekrast en op de beurs werden er zo’n 45.000 prijzen opgehaald. Het krassen had zo’n grote impact dat het als crowd control werd ingezet. Was het in een bepaalde hoek van de beurs wat aan de rustige kant? Hup, een nieuwe krasactie in de app en in een mum van tijd zag het zwart van de mensen. Tijdens dit soort krasacties haalde ruim 70% van de krassers hun prijs direct op.

Natuurlijk was de app niet alleen fun, maar ook functioneel. Met een plattegrond wisten bezoekers altijd precies waar ze waren en waar ze nog heen moesten. Ook konden bezoekers hun ideale beursdag samenstellen. Voorpret in het kwadraat dus.

Overige informatie

• Merken gaven via de kraskaartjes producten weg aan hun doelgroep. Maar ze kregen er ook wat voor terug. In de app konden ze gelijk vragen wat de klant van het product vond.

• De volgende stap is het Year Around concept, waarbij je het hele jaar door kunt krassen. Zo heb je de Huishoudbeurs altijd in je broekzak zitten.

Resoluut

Amsterdam
Resoluut
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe