Samskip container business in de cloud

Omschrijving

Samskip is een innovatieve globale speler in de containter transport. Om aan de top van die logistieke markt te blijven is Okapion gevraagd de juiste user experience voor de digitale transformatie te ontwerpen. Met mooie online portals voor werknemers en klanten als resultaat.

Doel

De logistieke sector kan nog veel meer voordeel halen uit de huidige technologische ontwikkelingen. In dit project wil Samskip een inhaalslag maken in de digitalisering van bedrijfsprocessen en de concurrentie voor blijven. Tot nu toe werden meerdere verouderde applicaties en systemen gebruikt. Dat moet innovatiever en efficiënter.

Door een centraal platform te ontwikkelen voor het gehele boekingsproces streeft men naar transparantie en consistentie over de verschillende afdelingen heen. Één cloudgerichte oplossing voor het gehele bedrijf en haar klanten. Gericht op een efficiëntere organisatie die klaar is voor de toekomst.

Aan Okapion de taak deze complexe applicatie aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk te ontwerpen voor de diverse eindgebruikers.

Resultaat

Door de hele backoffice proces naar webtechnologie te brengen, ontstaat er een flexibel IT ecosysteem. Daarop is door Okapion een employee portal en customer portal ontworpen zodat alle partijen in staat zijn gebruik te maken van de voordelen van deze one-stop-shop.

De ux strategie is gebaseerd op het visueel maken van het gehele bestel- en vervoersproces. Van de algemene status tot de kleinste details. Middels 'progressive disclosure' en 'master-detail' design patterns onstaat een duidelijke flow en hierarchie in de grote hoeveelheid data. Herkenbaar en overzichtelijk voor bestaande en nieuwe werknemers van verschillende afdelingen.

De aantrekkelijke user experience is een resultaat van een gedegen design proces. Van gebruikersinterviews tot personas tot field studies, alle stappen hebben bijgedragen aan het realiseren van een user journey die naadloos aansluit bij de wensen van de eindgebruikers.

Enkele resultaten zijn:
• Een solide en schaalbare user experience op een complexe applicatie.
• Kortere inwerktijd voor nieuwe werknemers.
• Minder telefonisch support door self-service in het klantportaal.
• Kortere booking-response tijden.
• Verhoogde productiviteit per werknemer.
• Toename van het klantbereik.
• Een hogere waardering van het Samskip brand.

Overige informatie

Ook is een bijbehorende nieuwe website ontworpen door Okapion die dient als startpunt is de klantenportaal en de look and feel van Samskip brand een flinke opfrisser geeft. Bij het inleveren van deze case was de website nog niet live.

Okapion is een bureau dat is gespecialiseerd in het gebruiksvriendelijk ontwerpen van complexe applicaties. Samen met ambitieuze klanten ontwerpen zij de juiste UX strategieën die bijdragen aan een soepele digitale transformatie.

Okapion

ROTTERDAM
Okapion
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe