DubbelFrisss #Lifehacksss

Omschrijving

DubbelFrisss heeft sinds 1996 één missie: extreem verfrissende en verrassende smaakcombinaties maken voor haar doelgroep. Om deze missie nog lang na te jagen, wilde het merk de brand awareness verhogen bij haar doelgroep: Generation Z. Op een ludieke wijze trekt DubbelFrisss de aandacht van tieners door de Dubbelfrisss #Lifehacksss campagne.

Doel

DubbelFrissss, wie is er niet mee opgegroeid? Het merk heeft de ambitie om extreem verfrissende en verrassende smaakcombinaties te maken voor haar doelgroep. Want waarom zou je moeten kiezen tussen smaken als beide smaakcombinaties mogelijk zijn? Met dit ‘dubbel denken’ was DubbelFrisss in 1996 de eerste in Nederland die de perfect match vond tussen water en fruitsap. Om nog meer consumenten bij te maken met deze dorstlesser, moet DubbelFrisss haar positie verdedigen in de krimpende markt. Het merk moet top-of-mind zijn bij haar doelgroep: Generation Z. Een generatie die geboren is met een spreekwoordelijke smartphone in de hand. Zij spenderen veel tijd op social media. Ook staat de doelgroep erom bekend vaak de grenzen op te zoeken en veel met elkaar te vergelijken. DubbelFrisss wil door deze tieners gezien worden als een cool, eigenwijs en speels merk die de wereld niet altijd even serieus neemt. Uit deze ‘consumer insights’ stelde DubbelFrisss de volgende vraag: zet een campagne op die de brand awareness verhoogt en de sales base volume doet stijgen. Om na afloop van de campagne haar positie in de markt te kunnen meten, zijn bij de volgende KPI’s opgesteld:
- 1 op de 10 jongeren tussen 12-20 jaar moet bekend zijn met de campagne van Dubbelfrisss;
- de huidige NPS (Net Promoter Score) van -25 van Dubbelfrisss moet weer positief worden;
- de brandlove van Dubbelfrisss moet groeien naar ruim voldoende;
- de sales base volume van de pakken van DubbelFrisss moet toenemen met een minimale score van 1 procent.

Resultaat

DubbelFrisss daagt in samenwerking met Youtubers haar doelgroep uit om op een originele manier #Lifehacksss te maken van DubbelFrisss verpakkingen. Door middel van 20 YouTube video’s en 49 Instagram posts Generation Z op om ook creatieve #Lifehacksss te maken. Doordat tieners zich graag identificeren met influencers op Youtube, werden ze geprikkeld om zelf ook lifehacks te maken. Zo werden de tieners onderdeel van de brand community en zorgde de deelname aan de campagne voor een optimale merkbeleving. Dit vergrootte de brand awareness aanzienlijk. Onder Nederlands tussen 12 en 20 jaar is onderzoek gedaan, waaruit het volgende is gebleken:
- 22 procent van de jongeren kent de DubbelFrisss #Lifehacksss campagne;
- de NPS (Net Promoter Score) stijgt door de campagne van -25 naar +26;
- de ‘brand love’ van DubbelFrisss gaat door de campagne van 6,5 naar 7,8.

Als respons op de activatie van de influencers, heeft DubbelFrisss maar liefst 200 #Lifehacksss inzendingen gehad. Dit heeft geleid tot maximale engagement op social media. Er waren 185.210 likes en 10.000.920 views op alle #Lifehacksss content. Sommige posts gingen viral doordat externe platformen zoals Dumpert de #Lifehacksss content overnamen.

Ook was het resultaat zichtbaar in de verkoop van de DubbelFrisss pakken. Door de aanschaf van het product een onderdeel te maken van de campagne, leidde dit tot directe verkoopinitiatieven. Tijdens het hoogtepunt van de campagne periode (week 20 t/m 25) is het verkoop base volume met zeven procent gestegen ten opzichte in dezelfde periode in het jaar 2017.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Fantube

Overige informatie

Waarom ‘Lifehacksss’? Een ‘lifehack’ moet je leven gemakkelijker maken. Dit past bij de doelgroep, omdat tieners altijd op zoek zijn om iets op een creatieve manier slimmer te doen in minder tijd. Om deze reden was de samenwerking met de Youtubers Ties, Harm, Mark Hoekx, Smoare en Mastermillo een succes. Influencers die erom bekend staat dat ze out-of-the-box kunnen denken. In tegenstelling tot andere campagnes kregen ze de volledige vrijheid om hun wildste creaties te bouwen. Alles was mogelijk. Iedere influencer heeft zijn eigen draai gegeven aan de campagne. Een unieke ervaring voor de influencer. Deze creatieve vrijheid sloeg de spijker op zijn kop. Dat zie je terug in het bereik en de resultaten. De #Lifehacksss creaties die ze maakten voor campagne waren over de top. Een varende bank (couch-surfer), DubbelFrisss drone delivery service, schommelen onder een luchtballon op 900M hoogte. Het kon niet gek genoeg. Een geweldige ervaring voor deze heren en een toffe inspiratiebron voor hun doelgroep. Het concept ‘lifehack’ stond daarnaast ook in lijn met één van de motto’s van DubbelFrisss: een keuze vrije wereld. Je hoeft niet te kiezen tussen twee varianten, DubbelFrisss bevat ze allebei! Om deze reden sluit dit concept goed aan bij DubbelFrisss.

Gravity

Amersfoort
Gravity
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe