Introductie Fuze Tea perfect geserveerd rondom outlets

Omschrijving

Een niet eerder vertoonde mate van hyperlokale relevantie in combinatie met schaalbaarheid dankzij slim gebruik van data en automatisering leidde tot 13.000 unieke mini-campagnes ter ondersteuning van de marketing van duizenden lokale ondernemers over heel Nederland om hun rotatie van Fuze Tea op gang te helpen, met succes!

Doel

Hoe kunnen we meer dan 13.000 outlets ondersteunen met hun lokale marketing? In tegenstelling tot ‘The Coca-Cola Company’ moet bij Coca-Cola European Partners NL de outlet centraal staan in de campagne. CCEP wil de outlets helpen om de rotatie van het nieuwe Fuze Tea op gang te brengen. Het doel is om zoveel mogelijk (potentiële) gasten van de outlets te bereiken.

Dit leverde 3 grote uitdagingen op:

1. Lokale relevantie:
Een one-size-fits-all message is geen optie, want de outlet moet centraal staan. Bovendien is er een wisselend assortiment met keuze uit diverse smaken. Daarnaast gaat het om verschillende soorten outlets, zoals benzinestations, kantines en horeca met verschillende soorten producten (glas, petfles, blik) en openingstijden. Gebruik maken van Facebook locatiepagina’s is geen optie, want de locaties zijn geen onderdeel van CCEP. Tot slot zijn er drukke winkelstraten met meerdere verkooppunten. Hoe zorgen we ervoor dat de meest relevante getoond worden?

2. Schaalbaarheid:
Zonder toepassing van automatisering zou alleen het opzetten van de campagne al 10,8 maanden in beslag nemen (uitgaande van 5 minuten per advertentieset en 10 minuten per advertentie inclusief unieke creative).

3. Campagne management:
De campagne is dynamisch, tijdens de looptijd worden nieuwe outlets aangesloten. Tevens kan het assortiment wisselen. Hoe verdelen we het budget optimaal over alle outlets? Sommige gebieden zijn nu eenmaal drukker dan andere. En hoe optimaliseren we?

Stuk voor stuk uitdagingen die met Facebook advertentiebeheer zelf niet te tackelen zijn.

Resultaat

Het resultaat is een hyperlokale, relevante, dynamische en schaalbare campagne, met meer dan 10.000 lokale advertentiesets en advertenties waarin vanuit de outlet werd verteld dat je als consument nu bij jou om de hoek gratis Fuze Tea kunt komen proeven (d.m.v. cashback).

Hiermee is op een innovatieve en creatieve manier de point-of-purchase advertising van ruim 13.000 lokale ondernemers verrijkt. In samenwerking met Facebook Marketing Partner LocalUp is lokale relevantie op een nog niet eerder vertoonde schaal toegepast.

De advertenties tonen naast de naam van de outlet ook de smaken die op voorraad zijn. De consument weet zo waar en welke Fuze Tea hij kan proeven en kan direct actie ondernemen omdat de betreffende outlet op dat moment dichtbij en open is.

Het budget is naar rato verdeeld op basis van het geschatte potentiële bereik per locatie. Op basis van de resultaten is de budgetverdeling vervolgens verder geoptimaliseerd voor een maximaal resultaat.


De resultaten in cijfers zijn 13.000 unieke lokaal relevante creatives, 14 miljoen impressies aan 2,1 miljoen potentiële klanten van de outlets. Er zijn ruim 32.000 refunds ingediend en de campagne heeft een 9,6% lagere CPM vergeleken met retail benchmarks. Fantastische cijfers, maar heeft het de outlets ook daadwerkelijk geholpen om de rotatie van Fuze Tea op gang te helpen?

Dankzij een unieke koppeling met realtime data uit het kassasysteem bij 25 outlets is het campagne effect tot en met de aankoop in kaart gebracht! Hiermee werd een significante lift in aankopen gemeten, wat het succes nog eens bevestigd.

Overige informatie

Deze unieke aanpak is niet mogelijk binnen de Facebook advertentiemogelijkheden. Hiervoor kwamen we in contact met Facebook Marketing Partner LocalUp uit Duitsland. Zij zijn gespecialiseerd in hyperlocal advertising, maar hadden dit ook nog nooit eerder op deze schaal (13.000 locaties) en met zoveel verschillende dimensies (type outlet, type product (petfles, blik, glas), smaken op voorraad en openingstijden) gedaan.

De unieke aanpak in combinatie met de succesvolle uitvoering leidde ertoe dat Facebook ons vroeg of ze de case ook mochten publiceren in de wereldwijde ‘success stories’. Ook is deze meegenomen in de wereldwijde Facebook Business Newsletter. (https://www.facebook.com/business/success/coca-cola-european-partners)

Deze bijzondere campagne is ook in de smaak gevallen bij Coca-Cola European Partners. Onze klant is uitermate enthousiast! We hebben de campagne inmiddels ook succesvol in België ingezet, waar de complexiteit van de campagne nog een extra dimensie kreeg dankzij de tweetaligheid.

John Mouthaan, Senior Manager Digital Marketing Coca-Cola European Partners:
“Met geautomatiseerde hyperlocal Facebook-advertenties werden consumenten en afnemers “warm” gemaakt voor Fuze Tea van Coca-Cola. Wat de campagne uniek maakte, is dat de getoonde afbeelding in Facebook aangepast werd aan het assortiment en de locatie van de dichtstbijzijnde verkooppunt van Fuze Tea. Ondernemers omarmden de campagne en vonden hem supervet!”

PauwR Digital Marketing

Tilburg
PauwR Digital Marketing
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe