Zelflerende chatbot voor Paaspop

Omschrijving

De organisaties van Paaspop zocht een nieuwe manier om in contact te komen (potentiële) festivalbezoekers. Meet Paasbot! De zelflerende chatbot voor Paaspop via Facebook Messenger, waarmee het festival zich onderscheidt van andere festivals en op een vernieuwende en slimme manier communiceert met haar doelgroep.

Doel

De open- en klikratio van e-mail nieuwsbrieven vanuit de organisatie was laag. En hoewel het aantal downloads van de Paaspop app elk jaar weer toenam in de aanloop naar het festival, werd het merendeel van de app-installaties na afloop direct weer verwijderd. Hoe kunnen we in contact komen met de doelgroep? Het doel was om een nieuwe manier van communiceren te implementeren voor Paaspop, waarmee ze interactiever, langduriger en relevanter communiceert met (potentiële) festival bezoekers. De voorkeur ging hierbij uit naar iets innovatiefs, om zich mee te kunnen onderscheiden van andere festivals.

Resultaat

Paaspop communiceert voortaan via de Paasbot! Deze chatbot geeft bezoekers relevante festivalinformatie, bijvoorbeeld over de parkeerplekken of de camping. Maar ook over de line-up. Een interactieve vorm van communicatie die twee kanten op werkt. Want Paaspop verkrijgt zo waardevolle inzichten in de behoeften van haar doelgroep. En festivalbezoekers ontvangen hele relevante en actuele informatie, precies wanneer dat gewenst is. Dit zorgt voor waardevolle interactie die bijdraagt aan een positieve beleving.

De Paasbot is zelflerend. Hij leert bij, terwijl hij gebruikt wordt. Een onbegrepen vraag wordt opgeslagen. De Paasbot wordt continu geoptimaliseerd, zodat hij later, wanneer dezelfde vraag opnieuw wordt gesteld, wel het juiste antwoord teruggeeft.

Nog voor de laatste (en belangrijkste) fase richting het festival, heeft de Paasbot ruim 630 gebruikers. Het openratio van broadcasts ligt op 87%. Naar verwachting neemt het aantal gebruikers in de laatste fase flink toe, richting de 5000. Op 30 maart start Paaspop. We lichten 26 april graag de exacte aantallen toe!

Het gebruik van de chatbot levert Paaspop zeer interessante informatie voor een effectievere communicatiestrategie. Naast naam, leeftijd en woonplaats weet Paaspop door de artiesten Tinder van iedere gebruiker ook de muziekvoorkeur. Hierdoor is het mogelijk om veel gerichter te communiceren via e-mail.

Bovendien levert de chatbot een besparing op in werkuren. Waar voorheen een medewerker beschikbaar moest zijn om vragen van bezoekers te beantwoorden, wordt dit nu grotendeels opgevangen door de Paasbot. Zeker in de laatste periode, waarbij gebruikelijk een piek ontstaat in het aantal vragen, bespaart dit de inhuur van extra webcare krachten.

Overige informatie

De Paasbot bevat een soort artiesten ‘Tinder’. Met ‘liken’ en ‘disliken’ geven gebruikers aan welke artiesten ze graag bezoeken. Doordat we zo de voorkeur van iedere individuele bezoeker achterhalen, zijn we in staat continu relevante informatie te verstrekken via pushberichten. Bijvoorbeeld over nieuwe artiesten die bekendgemaakt zijn binnen het persoonlijke interessegebied. Of op het festival zelf, om bezoekers te tippen alvast naar het juiste podium te lopen wanneer de verzamelde data laat zien dat de artiest populair is.

Heeft een bezoeker die behoefte, dan is het ook mogelijk om met een echte Paaspop medewerker te communiceren. Bij die keuze wordt er vanuit het chatgesprek een mailtje gestuurd naar een servicemedewerker van de supportafdeling met een link naar de conversatie.

De kans op succes is voor lancering uitvoerig getest. Op een test, die gestuurd is naar 350 mensen om te kijken naar de welwillendheid om de chatbot te gebruiken, werd door 200 mensen binnen 1 minuut gereageerd! De Paasbot is vervolgens eerst soft gelanceerd (zonder promotie), zodat het alvast een zelflerende periode had doorgemaakt. In deze periode konden we nagaan welke vragen er binnenkwamen.

De Paasbot is geïntegreerd in de Paaspop website. En door de organisatie groots gelanceerd via de pers en eigen kanalen. Via E-sites is free publicity opgezocht, wat heeft geresulteerd in verschillende artikelen over de Paasbot en chatbots op onder andere emerce.nl. In de laatste periode, bij bekendmaking van de timetable, wordt de chatbot door Paaspop veelvuldig ingezet en gepromoot, om het gebruik ervan te stimuleren.

E-sites

Breda
E-sites
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

+ Voeg case toe