Brandpunt+

Omschrijving

Hoe bereiken we millennials met journalistieke content? Een uitdagende vraag die bij mediabedrijven speelt, maar een die nog urgenter is binnen de publieke omroepen. Brandpunt+ is een aanstekelijk journalistiek geluid waarbij het verhaal centraal staat. In video, illustraties en copy lukt het brandpunt+ millennials te interesseren in journalistieke verhalen.

Doel

Brandpunt+ heeft de ambitie de journalistiek te vernieuwen met een constructief geluid. Journalistiek moet niet alleen tegels lichten, de macht controleren en stem geven aan hen die niet gehoord worden. We hebben ook de morele verplichting een zo compleet mogelijk beeld van de werkelijkheid te schetsen. En dus ook stem te geven aan mensen die werken aan oplossingen. Want de wereld is een stuk minder pessimistisch dan de media doet voorkomen.

Met brandpunt+ stellen we ons ook ten doel jongeren te bereiken met gedegen journalistieke verhalen. Door platform-onafhankelijk te werken kan vanuit goede research voor elk platform de juiste vertelvorm worden gekozen. Millennials bereiken we mobiel, met sterke beeldtaal en een op hen gericht design. Intern doel is de meer traditionele makers inspireren met de online kansen en deze nieuwe manier van verhalen vertellen. We meten dit aan de hand van bereik, betrokkenheid en maatschappelijke impact.

Brandpunt+ bereikt verschillende doelgroepen op verschillende platformen. Op Twitter zijn het vooral politici, actievoerders en journalisten. Op Facebook zijn het vooral jongeren tussen de 18 en de 24. Op het eigen platform varieert de leeftijd van 25 t/m 50 jaar en op televisie zijn het vooral de 50 plussers. Met het nieuwe format willen we ook op tv een jongere generatie bereiken.

Resultaat

KRO-NCRV is naast de tv-titel Brandpunt met Brandpunt+ gestart. Een kleine, interne startup die als autonome redactie opereerde en kon experimenteren met een eigen geluid. Deze interne start-up, Brandpunt+ bestaat uit jonge makers uit verschillende disciplines (design, journalistiek, video) die vrij konden experimenteren met nieuwe vertelvormen en verhalen. Juist het betrekken van nieuwe disciplines als design en data aan de voorkant van het journalistieke proces, leidt niet alleen tot beeldende vertelvormen, maar ook tot andere inhoudelijke keuzes en invalshoeken.

De online strategie van Brandpunt+ vormde bron van inspiratie om het tv-format aan te passen. In januari 2018 verdween Brandpunt, en werd Brandpunt+ een totaalconcept. Niet het medium maar het verhaal staat centraal; storyfirst. En met de aanstekelijke content zoals we die van Brandpunt + gewend zijn. Brandpunt+ ontwikkelt haar eigen digitale platform, artikelen, uitzendingen, illustraties en video’s. Daarnaast wordt social media gebruikt voor shortforms, publicatie, communityvorming en conversie.

Brandpunt+ is een succes gebleken. Brandpunt+ heeft wekelijks een half miljoen kijkers op tv. Op Twitter volgen 47.000 mensen Brandpunt+. Het online platform is binnen een jaar gestegen van 100.000 naar 250.000 unieke bezoekers per maand. Het aantal fans op Facebook is verdrievoudigd naar 106.000 met een wekelijks bereik van een half miljoen. De shortform video’s bereiken maandelijks tussen de 700.000 en 1.4 miljoen kijkers

Brandpunt+ is vooral populair bij 18 t/m 35 jarigen waarmee aangetoond is dat millennials niet alleen snelle snacks willen maar ook inhoudelijke journalistieke verhalen op een visueel interessante manier gebracht.

Overige informatie

Met het veranderende mediagebruik en de journalistiek die onder druk staat is het een grote uitdaging millennials met journalistieke content te bereiken. Brandpunt+ slaagt erin om een nieuw journalistiek geluid te verpakken in krachtige visuele vertelvormen. En daarmee succesvol jongeren te bereiken met inhoudelijke verhalen. Brandpunt+ laat zien dat een online initiatief de motor voor impactvolle verandering kan zijn. Met de aanstekelijke, visuele content lukt het Brandpunt+ om millennials met journalistieke verhalen te bereiken. Maar niet alleen dat: ook is het online team erin geslaagd een tv-titel én redactie totaal te vernieuwen.

Brandpunt+ + is nu een aanstekelijk journalistiek geluid waarbij het verhaal centraal staat. Met een live verslag van de verkiezingsavond bijvoorbeeld, waarin illustrator Hannah al tekenend beeldend commentaar geeft. Of de Rubriek Out of office, waar een pop-upredactie zonder nieuwsaanleiding neerstrijkt in een willekeurige wijk om verhalen te zoeken. En met inspirerende mensen in gesprek raakt over wat hen bezighoudt en drijft. Hoe het is om tijdens de Ramadan te werken in een wit bedrijf, lees je in een persoonlijk whatsapp-verslag van drie collega’s. Originele vertelvormen die thema’s van deze tijd laten aansluiten bij de belevingswereld van millennials. “De wereld is vervloekt met problemen, maar ook gezegend met een groot aantal mensen dat hard werkt aan een oplossing, en op inspirerende wijze perspectief biedt voor hoe het ook kan. We vinden dat het tijd is om op zoek te gaan naar de plus.”

Greenberry

Utrecht
Greenberry
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe