KLM Hangar of the Future

Omschrijving

Onderhoudsmonteurs van KLM Base Maintenance hebben met de iMech app alles bij de hand om efficiënt vliegtuigonderhoud te doen. Mirabeau en KLM hebben samen met de monteurs een app bedacht en gemaakt die het werk nog leuker maakt en een belangrijk onderdeel is van de hangaar van de toekomst.

Doel

Medewerkers zijn thuis gewend aan gebruiksvriendelijke tools en toepassingen, waarom dan niet op de werkvloer?

Base Maintenance maakt deel uit van het Digitizing Employees traject waarbij KLM medewerkers worden uitgerust met digitale hulpmiddelen om het werk leuker, makkelijker en efficiënter te maken.

Bij een A-check (soort APK controle) van het vliegtuig zijn onderhoudsmonteurs verplicht om de nieuwste handleidingen van het vliegtuig bij de hand te hebben. Daarnaast werken de monteurs vanuit vooraf gedefinieerde taken. Daarom printen monteurs de handleidingen en taken nu uit voordat ze aan het vliegtuig gaan werken. De handleidingen en taken zijn beschikbaar op computers in de werkvoorbereidingsruimte en niet bij het vliegtuig zelf. Bij het oplossen van problemen en het bestellen van vervangende onderdelen, zoals een brandstoffilter, is de computer weer nodig. Dit betekent dat de monteurs regelmatig op en neer lopen tussen vliegtuig en computer.

De iMech app zet de monteur centraal in plaats van het proces waardoor er efficiënter gewerkt gaat worden.

• Meer vlieguren door het verkorten van de A-check
• Verhogen betrouwbaarheid onderhoud
• Kostenreductie in papierverbruik
• Verhogen medewerkersbetrokkenheid

Resultaat

Mirabeau heeft samen met de onderhoudsmonteurs de stip op de horizon gezet: hoe ziet de toekomstige werkdag eruit? Om tot die visie te komen hield Mirabeau interviews met het management, workshops met de monteurs en liepen we mee met het onderhoud aan de Boeing 737.

Op basis van dit onderzoek is een employee journey uitgewerkt die een goed startpunt is gebleken voor Agile softwareontwikkeling. Het leverde de eerste backlog en hielp de organisatie alle verbeter ideeën te structureren.

Het werken op locatie in de hangaar, en daarmee dicht op de eindgebruiker, is een succesfactor gebleken voor de interaction designers en visual designers. In kleine en grotere usertests is tussentijds het design en de usability gevalideerd op de werkvloer. Dat heeft geresulteerd in een oplossing die beter aansluit bij de behoefte en wensen van de onderhoudsmonteurs. Zo hebben de monteurs ook zelf een stem gehad in het selecteren van het juiste device.

De iMech app wordt nu gebruikt door monteurs voor de A-check van de Boeing types 737 en 787. Hiervoor heeft KLM inmiddels 400 iPads uitgerold bij Base Maintenance en Line Maintenance (aan de gate). KLM en Mirabeau ontwikkelen de app verder voor de overige Boeing types in de KLM vloot en voor Air France Industries.

Overige informatie

Mirabeau is een belangrijke partner van KLM die haar binnen het digitale domein op het gebied van strategie en design helpt om de meest efficiënte, innovatieve en klantgerichte carrier van de wereld te worden.

Air France Industries KLM Engineering & Maintenance vertegenwoordigt 14.000 medewerkers met een vloot van bijna 1.500 vliegtuigen.

+ Voeg case toe