Mijn Volkswagen App

Omschrijving

De ‘Connected Car’ is een kans voor automerken om diverse premium features te introduceren en mensen te helpen met nieuwe vormen van service. Hoe kon Volkswagen voorloper worden op dit gebied? Met de MijnVolkswagen app proberen we mensen meer inzicht te geven in hun auto én hun eigen rijgedrag.

Doel

Met de eerste versie van de Mijn Volkswagen app wilde Volkswagen vooral klanttevredenheid stimuleren. Alleen als mensen de dienst echt als waardevol ervaren, zullen zij toestaan dat hun data gedeeld wordt met de dealer en zij op basis hiervan service en onderhoud of accessoires krijgen aangeboden.

Door de auto uit te rusten met een permanente internetverbinding, wordt er een grote hoeveelheid data beschikbaar over de auto voor de berijder en de fabrikant. Deze data wil Volkswagen gebruiken om mensen meer inzicht te geven in hun auto, aankomend onderhoud en hun eigen rijgedrag. Ook kunnen mensen altijd zien waar hun auto is, of deze op slot staat en of de tank vol is. Zo wil Volkswagen de merktrouw vergroten en een continue relatie met hun berijders opbouwen.

Inmiddels is de app uitgerold over meerdere PON merken en uitgebreid met vernieuwende features. In de huidige versie (februari 2017) is door een koppeling met Parkmobile een connected Volkswagen nu automatisch parkeergeld betalen én checkt de app automatisch uit zodra de auto weer wegrijdt.

Resultaat

30k auto's connected
5 merken aangesloten en één white label versie (2 extra merken in ontwikkeling)
175k sessies per maand
1,1 mln schermweergaven per maand
Gemiddeld 8,1 sessies per maand
Gemiddeld 6,1 schermen per sessie
Gemiddelde sessie duur: 3:40 min

Na lancering van de parkeren functie heeft binnen één week ca 25% van de gebruikers parkmobile geactiveerd in de app. En wordt gemiddeld eens per week de functie gebruikt.

In 2016 had gemiddeld 50% van alle berijders contact met dealer voor servicedoeleinden op basis van de app.

Overige informatie

Voor de meeste mensen is hun auto een ‘black box’. Dit leidt tot onzekerheid en vervelende verrassingen: een plotseling defect, een onbekend lampje dat opeens begint te branden of onverwachte onderhoudskosten. Met de MijnVolkswagen app proberen we mensen meer inzicht te geven in hun auto én hun eigen rijgedrag. Hiermee geven mensen de macht terug bij de dealer, helpen we ze zuiniger te rijden en lossen we praktische problemen op, zoals de eeuwige vraag of je auto wel op slot staat.

Het belangrijkste medium was mobiel: de app zelf. De app is meer dan een servicepropositie. Het is de basis voor een nieuw communicatiekanaal tussen Volkswagen en zijn klanten. In plaats van incidentele campagnes, creëert Volkswagen hiermee een continue relatie met het merk. De Mijn Volkswagen app is aangejaagd via een TV commercial, online video en bij de dealers.

Er zijn drie belangrijke designkeuzes gemaakt in de app, om de veiligheid te garanderen: ten eerste geeft de app alleen relevante informatie als de auto niet rijdt. Ten tweede deelt de app alleen technische data (dus geen persoonlijke data!) met Volkswagen, om de privacy te waarborgen. En ten slotte hebben we er bewust voor gekozen om geen functionaliteiten in te bouwen waarvoor de app data naar de auto moet sturen, om het systeem 100% hacker proof te maken.

Achtung!

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

Tags

+ Voeg case toe