Suitsupply Pakman

Omschrijving

Suitsupply is gespecialiseerd in (maat)pakken, (maat)shirts en dassen.

Achtergronden van deze case

Aanleiding voor de campagne vormde de introductie van de nieuwe winter collectie 2005-2006. Suitsupply twijfelt sterk aan de effectiviteit van massamediale campagnes en zocht naar een interactieve (online) campagne om zowel aandacht te vestigen op het merk en de collectie, als traffic naar de winkels te genereren.

Doel

1. Prospects en klanten intensief bij merk Suitsupply en wintercollectie 2005 – 2006 betrekken
2. Merk Suitsupply op niet-traditionele manier onder aandacht brengen
3. Traffic naar winkels generen (vouchers inwisselen in de winkels)
4. Sales middels vouchers (vouchers alleen geldig bij aankoop van een pak)

Doelgroep
Mannen tussen 25 en 45, die goed gekleed voor de dag willen/ moeten komen, primair zakelijk publiek.

Suitsupply twijfelt sterk aan de effectiviteit van traditionele massamediale campagnes en wilde op kostenefficiente wijze bij een groot publiek onder de aandacht komen. De strategie was om een online campagne te bedenken dat zichzelf (zonder veel commerciële communicatie zoals advertising daar omheen) zou promoten.

Het idee voor de campagne is gebaseerd op Pacman, een spel waaraan veel mannen uit de doelgroep sentimentele jeugdherinneringen bewaren. Hierdoor is herkenning gewaarborgd. Met een enigszins rebelse en vooral kwalitatieve uitstraling prikkelt het spel de verbeelding en overtuigt het de doelgroep te spelen. Het spel moest voldoende overtuigingskracht hebben om een publiek aan te spreken dat kwaliteit herkent en waardeert, en zou zorgen voor free publicity.

Resultaat

PAKMAN werkt verslavend voor de speler, waardoor hij meerdere levels wil doorlopen en er een lang en intensief merkcontact ontstaat.

Het spel is zonder enige vorm van advertising gelanceerd. Via persberichten aan weblogs in binnen en buitenland en een mailing aan het bestand van Suitsupply, speelden ruim 230.000 unieke bezoekers het spel. Publicaties van het spel verschenen behalve op diverse Nederlandse blogs en nieuwsbrieven, op blogs over de hele wereld, waaronder Japan, US, Rusland, Oekraine, Zweden, Italie, Spanje en Israel, zie ook de attachments.
- Postings op op meer dan 40 weblogs (o.a. Adverblog, Adrants, Adformatie, Nu, Reklamfeber.se)
- Artikel in de zondag editie van de Telegraaf (4/12/05)
- Site of the day bij Favourite Website Award (FWA) www.thefwa.com

Van november 2005 tot en met januari 2006 (3 maanden) speelden wereldwijd 230.000 mensen het spel een of meerdere keren. De drie levels werden in totaal 432.000 keer gespeeld. De gemiddelde speeltijd per bezoeker was ruim 5 minten (5.48 minuten) 58.000 kwamen uit Nederland (25%). Van alle Nederlandse deelnemers ontvingen 6573 personen via email een voucher voor een das, shirt of een pak. 690 personen (10% conversie) kwamen naar een van de Suitsupply filialen en ontvingen na aankoop van een pak een das of shirt.

- 230.000 unieke spelers
- de drie levels zijn totaal 423.000 keer gespeeld
- gemiddelde speelduur 5.48 minuten
- 58.000 unieke nederlandse spelers
- 6573 Nederlanders ontvingen een voucher
- 10% (690) kwam naar winkel en kocht een pak (en ontving een das of shirt)
- 10 personen wonnen een compleet pak

Het spel verzamelde bovendien ruim 8.500 nieuwe (nederlandse) emailadressen.

Achtung!

Amsterdam
Achtung!
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe