My DHL Parcel: intuïtieve high-traffic verzendservice

Omschrijving

DHL is wereldwijd marktleider in de logistieke dienstverlening en koploper in customer centric logistics. Vanuit deze visie hebben DHL Parcel en One Shoe in co-creatie met de eindgebruiker de verzendservice ‘MyDHLParcel’ ontwikkeld: een zeer gebruiksvriendelijke webapplicatie op basis van de allernieuwste technieken voor het verzenden van grote hoeveelheden zakelijke zendingen.

Doel

DHL Parcel biedt binnenlandse en internationale verzendservices voor zakelijke en particuliere klanten, waaronder pakket- en palletvervoer, retouroplossingen, e-commerce logistiek en ondersteunende diensten.

In een wereld waarin logistiek steeds intensiever en complexer wordt, beschikte DHL Parcel tot nu toe over een veelvoud aan tooling voor de verzenders -webshops en bedrijven- van zakelijke pakketten en pallets. Ze bood uiteenlopende producten aan verspreid over veel verschillende tools zoals o.a. DHL eSHIP en IntraShip.

Gebruikers van de oude tools moesten goed ingelezen zijn in de producten en services van DHL Parcel om de juiste producten te kunnen selecteren voor hun zending. Dat maakte het voor de verzenders erg complex om met de oude applicaties te werken.

Vanuit het besef dat duurzame klantrelaties alleen mogelijk zijn als DHL Parcel en haar diensten gebruiksvriendelijk, intuïtief en klantgeoriënteerd zijn, voert DHL Parcel een customer centrische strategie. In lijn met deze strategie transformeert DHL Parcel van een productgerichte naar een dienstverlenende organisatie. In de online tooling staat de klantbehoefte centraal. Dat vraagt om intelligente en tegelijkertijd gebruiksvriendelijkere functionaliteiten.

De uitdaging voor One Shoe: “Ontwikkel samen met het developmentteam van DHL Parcel één gebruiksvriendelijke digitale B2X oplossing waarmee een groot aantal bestaande DHL-producten samenkomen in één verzendservice en waarmee de business- en serviceprocessen voor verzenders van grote aantallen zakelijke pakketten soepeler verlopen.”

Resultaat

My DHL Parcel: één geavanceerde en toch gebruiksvriendelijke internationale verzendservice met alle DHL Parcel producten geïntegreerd. Met deze tool ontzorgt DHL Parcel haar klanten volledig: men hoeft niet meer zelf wegwijs te worden in de verschillende diensten van DHL Parcel. Het systeem kiest de juiste service en regelt de facturatie zelf. Hierdoor kunnen gebruikers snel, eenvoudig en intuïtief grote hoeveelheden zendingen aanmaken, verwerken en volgen:
- Gehele zending configureren in een paar clicks
- Het juiste product wordt automatisch aan een zending gekoppeld
- Direct extra services selecteren (afleverlocaties, verzekeringen)
- Meerdere zendingen tegelijkertijd voorbereiden
- Labels printen
- Pick-ups inplannen
- Adresboekbeheer
- Accountstructuren en multi-level organisatiestructuren opzetten
- Userfeedback geven (Usabilla)
- Track & Trace
- Uitgebreide rapportagemogelijkheden
- Gepersonaliseerde instellingen

Efficiency én kwaliteitsslag in één
De grootste succesfactor is het feit dat de verzender niet gehinderd wordt door de enorme hoeveelheid functionaliteiten aan de achterkant: we zijn erin geslaagd de taken in de applicatie te vereenvoudigen, de user-flow te optimaliseren en het aantal keyscreens te minimaliseren tot één Single Page. Tervergelijking: de oude tool IntraShip had vier schermen om pakje aan te maken, My DHL Parcel heeft slechts één pagina voor het gehele verzendproces. Dat resulteert in een 100% tijdswinst. Waar een ervaren IntraShip gebruiker 1 minuut nodig had om een zending te boeken, kan dat in My DHL Parcel in een halve minuut.

Een indrukwekkend resultaat: het gebruik van My DHL Parcel is spectaculair gegroeid ten opzichte van de vorige tooling: binnen 12 maanden na lancering wordt 37% van het totale volume zendingen via My DHL Parcel verzonden. My DHL Parcel verwerkt wekelijks 75.000+ zendingen, geboekt door ruim 6.000 actieve gebruikers.

Overige informatie

Koploper in de branche
Met deze hoogkwalitatieve digitale dienstverlening loopt DHL Parcel voorop in de branche, zowel op het gebied van customer centricity, het hoge niveau van selfservice als de gebruikte techniek: MyDHLParcel is een Single Page Applicatie ontwikkeld met de nieuwste technieken zoals het AngularJS Javascript Framework op basis van Google Material Design, de designfilosofie van Google voor een optimale User Interface.

Een gestroomlijnd agile-proces
DHL Parcel en One Shoe trekken al geruime tijd op als partners om de digitale dienstverlening van DHL Parcel naar een steeds hoger niveau te tillen. Vanaf de start van de bouw van de applicatie werken het development team van DHL Parcel en One Shoe op Agile-wijze nauw samen om My DHL Parcel steeds verder te ontwikkelen en elke week zijn er meerdere releases van de applicatie.

Continue co-creatie
De verzendservice is in co-creatie met de eindgebruikers ontwikkeld. Al vanaf de strategische fase hebben we nauw samengewerkt met de eindklant van DHL Parcel. De reacties zijn dan ook lovend: “Super snel, vriendelijk en behulpzaam”, ”Makkelijk te gebruiken, makkelijk zendingen op te zoeken. Geen gedoe zoals met andere vervoerders. Twee keer klikken en het is voor ons geregeld.” Toch houdt co-creatie niet op na de eerste release. Daarom worden wekelijks de feedback van eindgebruikers verzameld. Op basis van hun ideeën en suggesties optimaliseren we continu.

De verzendservice legt voor DHL Parcel een cruciale fundering van de digitale customer centrische strategie en verstevigt de koploperspositie van DHL Parcel als Europees logistiek dienstverlener.

+ Voeg case toe