ING Moneymakers

Omschrijving

ING is een betrokken bank, en wil dat Nederlanders financieel fit raken, te beginnen bij de jeugd. Een lastige boodschap en een moeilijk te bereiken doelgroep, maar met de inzet van succesvolle en invloedrijke Youtube-sterren (vloggers) en aansprekende content is dit bijzonder goed gelukt.

Doel

ING heeft doorgaans moeite met het communiceren met teenagers. Belangrijkste pijler binnen Maatschappelijk Betrokken Ondernemen is ‘Leren omgaan met Geld’ die het beste aansluit bij de Financieel Fit gedachte van ING. Kern van de doelgroepactivatie van deze campagne: ‘ING geeft teenagers een aanleiding om het samen op een leuke manier over geld te hebben’.

De campagne, zoals al onze inspanningen draagt bij aan verhogen van merkvoorkeur en positief afstralen op het ING merk. Specifiek voor deze content willen we de doelstelling klein houden.

Primair: laden/bewustmaken van het belang van Financieel fit met focus op de dagelijkse financiële keuzes.
Bereik: tbd. Op basis van mediaplan en budget willen we bereik verder kwantificeren.

Engagement: 65% van de kijkers kijkt video uit op YouTube. Op ing.nl zijn deze rapportages nu lastiger te maken vandaar dat we hier geen engagement doelstelling op zetten.

Boodschapsoverdracht
Take out: Ik herken de barrière en dit zet me aan het denken . ING laat zien te begrijpen wat er leeft.

Resultaat

We hebben zes invloedrijke en hoog gewaardeerde (eigen onderzoek) vloggers geselecteerd met elk een eigen niche en doelgroep. Met deze vloggers hebben we 2 series gemaakt, bestaande uit zes afleveringen per serie; The Beginning over geld verdienen & uitgeven en The Budget Challenge over kijken, vergelijken & kiezen. Dit komt samen in de playlist “ING Moneymakers”.

Uniek aspect in de distributie is dat deze 100% organisch bereik heeft opgeleverd; aanjagen is niet gebeurd, iedere vlogger had vaste uploadmomenten op zijn/haar social media kanalen en een grote abonnee-base.

Mindshare heeft de keuze gemaakt de doelgroep aan te spreken via hun eigen helden. Brand New Telly heeft samen met die helden meegedacht en meegeschreven aan de scripts. Een cruciaal element die op optimale wijze de synergie heeft aangebracht tussen de grass rooted content en de doelstellingen van ING.

Resultaten
• Gemiddeld uitkijkpercentage: 69,6%; bijzonder is dat dit hoger is dan de reguliere content van de vloggers.
• Views: 1.8 miljoen.
• Hoge gemiddelde waardering: 7,6
• 81.002 Likes vs. 848 Dislikes
• 150.000 visits op de ING Moneymakers Playlist
• De overdracht van de belangrijkste boodschappen, (bijv. zuinig is leuk, het nut van budgetteren, besparen door prijsvergelijkingen) is hoger dan de benchmark: 50 - 60%.
• Spontane sponsorbekendheid voor ING: 60%

Een bank laten communiceren met jongeren is een uitdaging. Inzetten van populaire vloggers om de boodschap van ING te laten vertellen is gedurfd. Bijzonder is dat de vloggers een constructieve bijdrage in de scripts zeer konden waarderen. Hun ‘kijkcijfers’ waren met deze inmenging hoger dan dat

Brand New Telly Industries

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

Tags

+ Voeg case toe