De beste gids voor opdrachtgevers van online projecten

Omschrijving van deze case

Een platform voor slimme mensen die alleen betalen voor een auto als ze hem gebruiken.

Achtergronden van deze case

Greenwheels was het snelst groeiende carsharing merk maar wilde meer. Sinds 2009 werken ze samen met info.nl om een ambitieus internationaal groeipad te realiseren. Naast het verbeteren van de conversie van de prospect website staat het verbeteren van het self service concept centraal. Dit doen we niet alleen in Nederland, maar het gehele platform is zo gemaakt dat in het tweede thuisland Duitsland succesvol is begonnen met de uitrol van de vernieuwde dienstverlening.

Doelstellingen

Maak het product begrijpelijk en zorg er voor dat de productbelofte over alle touchpoints wordt waargemaakt. Voor prospects betekent dit dat de dienst begrijpelijk en eenvoudig moet zijn en dat de conversie voor zowel particuliere en zakelijke klanten wordt verhoogd. Klanten moeten in staat zijn, op momenten waar zij dat willen, een auto te kiezen, reserveren en te gebruiken. Zowel via het web, mobiel of telefoon. Het reserveringssysteem moet gebruiksvriendelijker worden en het gehele platform moet internationaal inzetbaar zijn. Centraal tijdens de samenwerking staat conversion based design. Gedurende het onwikkelen van de online strategie en het ontwerp van de website zijn de klanten van Greenwheels nauw betrokken geweest. Naast het genereren van nieuwe ideeën en verbeteringen voor de dienstverlening zijn er meerdere usability tests uitgevoerd om de gebruiksvriendelijkheid van het gehele concept te borgen.

Resultaat

De lancering van de nieuwe Nederlandse website maakt onderdeel uit van een gefaseerde uitrol naar verschillende touchpoints die door klanten in de particuliere en zakelijke markt worden gebruikt. Na de lancering is een conversieverhoging genoteerd in het zomerseizoen, een trendbreuk. Ook de Duitse website is in augustus 2010 online gegaan. Beide websites zijn gelanceerd met een vernieuwde klantenservice. Een geoptimaliseerd aanmeldproces komt binnenkort online, waarbij het mogelijk wordt om als nieuwe klant nog dezelfde dag in een Greenwheels auto te gaan rijden. Een totaal herontworpen reserveringssysteem voor klanten is in de maak en zal direct internationaal beschikbaar zijn. Een single sign on zal er voor gaan zorgen dat de gebruikers met één login alle touchpoints kunnen benaderen. Info.nl adviseert, ontwerpt & bouwt als strategisch online partner van Greenwheels mee aan de groei en verdere verbetering van de online dienstverlening. Dit doen we met een team van ontwerpers & engineers die de afgelopen maanden intensief hebben samengewerkt met Greenwheels op locatie in Rotterdam en vanuit ons kantoor in Amsterdam. Greenwheels wordt gerealiseerd in Magnolia CMS.

Wie hebben aan deze case gewerkt?

Jann de Waal, Directie
Arthur Hoogeveen
Arthur Hoogeveen