Dutch Masters of Light

Omschrijving

Door slim in te haken op de Late Rembrandt expositie, heeft Philips met een klein budget veel free publicity gegenereerd en zo de schijnwerpers op zichzelf weten te richten gedurende de tentoonstelling.

Doel

In februari 2015 had het Rijksmuseum de ‘Late Rembrandt’ Expositie. Dit gaf Philips de mogelijkheid hun innovatieve kracht te laten zien aan een breed publiek en haar bekendheid als hoofdsponsor en founder te vergroten. Het idee gaf Nederland de kans om hun portret door een light artist geportretteerd te zien in de grootste hal van het beroemdste museum van Nederland.

De awareness omtrent de samenwerking van het Rijksmuseum en Philips werd afgemeten aan de hand van de volgende campagnedoelstellingen.
Video views: 250.000
Deelnemers aan activatie: 500
PR:10 artikelen in leading Nederlandse titels
Totaal bereik: 2.5 miljoen mensen (het jaarlijkse aantal Rijksmuseum bezoekers)
Nieuwe lead voor museumverlichting: 1 vooraanstaand museum

Resultaat

Mensen zijn zich niet bewust van het licht in het Rijksmuseum. Ze zijn zich, als ze op een tentoonstelling zijn van lichtkunstenaar Rembrandt, wel meer bewust van wat licht kan doen. Wat als we dit nu combineren? Dat de kracht en impact van licht getoond wordt door een artiest en we de bezoeker onderdeel maken van het kunstwerk. Of beter nog, zelf het kunstwerk laten zijn? Dan krijgen we op de meest relevante manier aandacht voor Philips als innovator en hoofdsponsor van het Rijksmuseum.

Wim Pijbes riep het publiek op in een teaserfilm om hun zelfportret te uploaden op de campagnesite. Via seeding op kunst- en entertainmentblogs en via social advertising bereikte we de doelgroep. 17 van 895 inzendingen werden geselecteerd voor de nacht expositie. Influencers, pers, de registratiefilm en OOH rond het museum riepen het publiek op de nacht expositie ook te komen bezichtigen.

Video views: 1.3 miljoen, 520% boven doelstelling.
Deelnemers aan activatie: 895, 179% boven doelstelling.
PR: 17 artikelen, 170% boven doelstelling.
Totaal bereik: 5.1 miljoen mensen, 204% boven doelstelling.
Nieuwe lead voor museumverlichting: 1 potentiële lead. In behandeling.

Door alle aandacht (pers, social, online video views) genereerden Philips een ROI op hun geïnvesteerde mediabudget van 528% (Bron: Clipit). Een welkom bijkomend resultaat voor een succesvol geïntegreerde campagne met een klein mediabudget.

Overige informatie

De totale campagne heeft €155.000 gekost, waarvan €95.000 besteed is aan bureau-uren en productie en €60.000 aan media.

Ingezette middelen & media:
Seeding (25%), Social advertising (50%), PR 20, OOH (5%).


Credits:
Philips Benelux
Head of Brand, Communications & Digital: Nanda Huizing
Brand Director: Nathalie Lam
Social Media Manager: Geertje van Keulen

Ogilvy & Mather Amsterdam
Chief Creative Officer: Darre van Dijk
Art: Taco Zuidema, Marius Pedersen
Designer: Esra Buyukdoganay, Geertjan Tromp, Robbert
Duin
Copy: Sascha Walstra
Strategy: Bart ten Tije, Heleen Hidskes
Account: Zilla Smith, Pauline Landa, Marcel van der Heijden
Digital Producer: Arabella van Aartrijk, Yorick Wolf
Technical Director: Tim van den Bosch
Development: Steve Stomp
Social Advertising: Andrea Schol

OneVoice Connect (FleishmanHillard)
Anette Hendrickx
Kitty van Muiswinkel
Madeline van Vliet

Other
Light Painting Artist: Eelco van den Berg

Ogilvy & Mather Amsterdam

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Tags

+ Voeg case toe