Brein de Baas! De app tegen alcoholisme

Omschrijving

Met een spelletje op je smartphone van je alcoholverslaving afkomen? Dat klinkt misschien too good to be true maar dat is het niet dankzij ‘cognitive bias modification’ (CBM), een vorm van online therapie. Dat passen we toe in de 'Breindebaas' app.(download 'm met code 0298).

Doel

Voor probleemdrinkers is de drempel om naar een verslavingstherapeut te gaan hoog. Deze serious game app biedt een laagdrempelige vorm van hulp die snel en altijd binnen bereik is, ook op moeilijke momenten. Je kan de app zien als een online-hersenspoeling voor een goed doel. De app is super eenvoudig en makkelijk in gebruik. Met het kleine budget van 15K, dankzij subsidie die de Universiteit Twente kreeg vanuit het NWO-KIEM, de app optimaal werkend krijgen was de uitdaging. We wilden drie hoofddoelen bereiken:
Een toegankelijke training beschikbaar stellen aan een grote groep probleemdrinkers.
Een simpel te gebruiken app, met duidelijke visuele vormgeving.
In een pilot studie aantonen dat de app effectief is en dat gebruikers van de app er tevreden mee zijn.

Zo werkt het: gebruikers van de app krijgen foto’s van drankjes te zien met daarbij de opdracht om alcoholvrije drankjes zo snel mogelijk met een ‘swipe-beweging’ naar zich toe te halen en alcoholhoudende drankjes van zich af te schuiven. Gebruikers moeten de training twee keer per week tien minuten volgen, over een periode van drie weken.

Door herhaaldelijk trainen verandert het reactie- en denkpatroon in het brein. De app is gebaseerd op een bestaande en succesvolle computerversie van de training, die is ontwikkeld aan de Universiteit van Amsterdam. Daarvan is aangetoond dat de training in de verslavingskliniek zorgt voor zo’n 10 procent minder terugval na een jaar wat een zeer goed resultaat is in de verslavingszorg.

Resultaat

De app is bestemd voor alle Nederlanders van 18 jaar of ouder die in het bezit zijn van een smartphone of tablet en die graag minder willen drinken.

Op basis van prevalentie onderzoek wordt geschat dat ruim 10% van de Nederlanders tussen de 16 en 69 jaar veel drinkt en daarvan problemen ondervindt. Die problemen lopen uiteen van drinken om zorgen te vergeten of om meer zelfvertrouwen te krijgen, maar ook black-outs, stiekem drinken, maaltijden overslaan, alcohol-ongevallen, regelmatige dronkenschap en diverse sociale problemen.

Op 10-2016 startte het pilotonderzoek:

Bereik probleemdrinkers
De pilot studie laat zien dat de app problematische drinkers echt bereikt (n=1082). Men drinkt 36.6 standaardglazen alcohol per week waarvan mannen 42.4 glazen en vrouwen 28.5 glazen. Ruim 93% van voldoet aan de criteria voor problematisch drinken.

Afname alcoholgebruik
410 deelnemers stuurden de vragenlijst in die we drie weken na de start toestuurden. De wekelijkse consumptie blijkt afgenomen met 7.8 glazen per week. Bij mensen die de aanbevolen 6 trainingssessies volgden is de afname zelfs 10.7 glazen per week.

Tevredenheid
Mensen zijn blij met de eenvoud en het gebruiksgemak. De app helpt echt om bewuster met alcohol om te gaan.

Therapietrouw
Bijna 80% heeft vier of meer trainingssessies afgerond. Dat is veel in vergelijking met de therapietrouw bij vergelijkbare trainingen. We zorgden voor tussentijdse aanmoediging na 20, 50 plaatjes (Halverwege! Ga zo door.) en na 80 plaatjes (Je bent er bijna!) Met terugkoppeling aan het einde m.b.t. snelheid en percentage goede antwoorden (game) voor een betere volgende keer.

Overige informatie

Deze bijzondere app kreeg in de media veel aandacht vlak na de lancering. waaronder via nu.nl, in landelijke kranten (o.a. AD, telegraaf) en op tv (o.a. Editie NL, tv Oost).

Het doel voor een geslaagde pilot was dat 100 mensen zich zouden aanmelden. Er gebeurde iets heel anders. Alle verwachtingen werden overtroffen met meer dan 1000 aanmeldingen binnen twee weken. Dit bevestigde dat de app voorziet in de behoefte aan laagdrempelige hulp.

Zo maakten we de app:
We kozen een native app ivm de strakke timing (milliseconden) metingen
Cloud based, ivm het verzenden van data ipv een duurder full-blown API ontwikkelen
Een paar eenvoudige schermen; ‘aanmelden/intake vragen, “game”, afsluiten’.
Volgens het wetenschappelijke boekje maar wél gebruiksvriendelijk.
Met driehoekjes = fragmenten. Alcohol maakt je brein stuk, relaties gaan stuk, et cetera. Verleden en toekomst zijn meer gefragmenteerd. Alcohol verbreekt verbindingen.
De paarse kleur staat voor actie en hoop voor de toekomst, de weg die voor je ligt. Oranje voor het informatie tot je nemen en voor een nieuwe kracht van binnen als je minder drinkt. (een nieuwe morgen, de zon komt op). De kleuren verbinden.
Een usability test met n=4 gebruikers
De usability van de app is geëvalueerd d.m.v. usability inspection door een expert en usability testing bij 4 gebruikers. Daarna deden 4 gebruikers de CBM training voor 3-4 weken, waarmee we inzicht in tevredenheid en adherentie kregen.

theFactor.e

Groningen
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe