Beleef de magie van de Efteling online

Omschrijving

Sprookjesachtige attracties, spannende achtbanen en spectaculaire parkshows: in de Efteling beleven jong en oud het avontuur van hun leven. In een intensieve agile samenwerking vernieuwen en vervangen de Efteling en Redhotminute sinds januari 2015 het omvangrijke online platform van het grootste attractiepark van de Benelux.

Doel

De gast optimaal bedienen: dat is wat de Efteling wil. Oók online. De nieuwe website moet daarom technisch, functioneel en visueel van het hoogste niveau zijn. Daarnaast dient de site meertalig (Duits, Nederlands, Frans, Engels en Chinees) te zijn, de internationale markt te faciliteren en meerdere kanalen en merken te kunnen dragen. Dit betekent een complete omslag voor de interne organisatie van de Efteling: van aparte backendsystemen voor mobiel, de app, de tickets, Bosrijk, het hotel, etc. naar één beheersbaar platform. De grote hoeveelheid versnipperde data en backendsystemen dient daarbij gecentraliseerd en geinternationaliseerd te worden.

Maar minstens zo belangrijk is dat de gast online dat speciale Efteling-gevoel ervaart: de magie, gastvrijheid en veilige haven voor jong en oud. Dit zit hem niet in een bijzondere interface; deze is clean en zakelijk gehouden. Juist in de content komt dit gevoel terug: sferische teksten, grote foto’s en video’s. Geleid door de emotie en behoefte van de gast wil de Efteling relevant verwonderen door zo persoonlijk mogelijke contentmarketing. De site moet met de gast meedenken, tot op detailniveau. Met als secundair doel internationaal de verkoop van parktickets en overnachtingen via de website omhoog te krijgen.

Resultaat

Op het vernieuwde ‘Overnachten’ kun je vliegensvlug je overnachting in het Efteling Hotel of in één van de Efteling-vakantieparken boeken. Personalisatie vindt onder andere plaats in het boekingsproces. Heb je bijvoorbeeld een Hans & Grietje Suite gereserveerd? Dan verschijnt er geen algemene bedankpagina, maar een pagina met specifieke en contextuele informatie van die accommodatie. Geheel in sprookjesachtige stijl, zodat je in de stemming komt. Die voorpret is bedoeld om de conversie te optimaliseren. Cross-selling vindt plaats, doordat er relevante extraatjes worden aangeboden. Zo reserveer je bij je boeking in een paar klikken een fles champagne, een parkeerplek of een Jokie-knuffel voor de kinderen.

Het online platform is gebouwd in Sitecore en geintegreerd met Commerce Connect, het CRM-systeem, het e-mailplatform Selligent en de bestaande parksystemen voor het boeken van de overnachtingen en parktickets en het opslaan van de openings- en wachttijden. Het Eftelingteam, bestaande uit diverse experts van de Efteling en Redhotminute, meet en analyseert continu het individuele bezoekersgedrag op basis van Sitecore Analytics, Google Analytics, Hotjar, Selligent en data van het Call Center. Daarmee krijgt de Efteling een 360 graden beeld van de gast.

Sinds het nieuwe platform is er veel meer verkeer vanuit het buitenland: het aantal bezoekerssessies is in Europa, Azië, Amerika, Oceanië en Afrika gemiddeld gestegen met 8,5 % en het aantal conversies gemiddeld met 32%. Daarmee is de omzet ook gestegen, gemiddeld in alle continenten met 27%. Het aantal bezoekerssessies op mobiel, zowel in Nederland als het buitenland, is ook enorm gestegen, gemiddeld met 24%.

Overige informatie

Uniek is ook het nieuwe ‘Kids’-platform. Usability-tests met peuters hebben geresulteerd in een uitdagend en vrolijk design: alles staat schots en scheef. Afhankelijk van de Eftelingheld die de kinderen kiezen op de homepage, beleven de jonge bezoekers een ander avontuur. In de wereld van Jokie, Sprookjesboom, Pardoes of Raveleijn kunnen de kinderen kleurplaten downloaden en uploaden, video’s bekijken van de attracties van de Efteling en de DJ’s van Kids Radio en nog veel meer.



redhotminute. digital agency

Tuil
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe