Bavaria #Carnavalvrij

Omschrijving

#carnavalvrij is een campagne om de binding met de lokale doelgroep (postcodegebied 5000-6000) te versterken. Door een petitie te starten om van carnaval officiële feestdagen te maken - onder leiding van "vrijheidsstrijder" Sjefke Vaeren - creëerden we nationale impact die een commerciële campagne op de nationale en politieke agenda kreeg.

Doel

Bavaria heeft de afgelopen jaren flink uitgebreid wereldwijd. Dat is mooi, maar als trotse Brabantse brouwer willen we onze roots zeker niet vergeten: binding met de regio is belangrijk! Daar verloor Bavaria de laatste jaren echter terrein. De uitdaging: creëer een relevante merkactivatie, die aanhaakt bij het thema 'Carnaval', hét feest der feesten van 'onder de rivieren' (postcodegebied 5000-6000).

De doelstelling van de campagne was laten zien dat Bavaria als regionale brouwer carnavallers écht begrijpt en omarmt. Zorg dat de banden met de lokale doelgroep weer worden aangehaald, en benadruk de verbondenheid met de regio. Toon aan dat Bavaria hét bier is voor de hen, omdat het bij hun lokaal gebrouwen wordt. Laat alle carnavalliefhebbers trots zijn op 'hun' bier, en voelen: Bavaria = Brabant!

Sleutelwoord hierbij was lokale relevantie. Zo werd in Brabant werd campagne gevoerd met #carnavalvrij, terwijl in Limburg #vasteloavendvrij werd gevoerd. Daarnaast werden steden en dorpen op lokale manier aangespoord om te tekenen ("Oeteldonk tekent voor #carnavalvrij").

Resultaat

De resultaten overtroffen iedere verwachting: in nog geen 48 uur werden al meer dan 40K handtekeningen opgehaald. De campagne was in de dagen die volgden nationaal nieuws: kranten, journaals, talkshows en showprogramma's kregen geen genoeg van het sympathieke initiatief en diverse politici spraken zich direct uit over de kwestie. Het Zuiden omarmde Sjefke direct, en het karakter groeide uit tot ware cultheld, met parodieën van de campagne, Sjefke-look-a-likes en de Sjefke-baret als symbool van solidariteit voor #carnavalvrij. Dit alles leidde uiteindelijk tot een tocht naar Den Haag, waarin meer dan 170.000 handtekeningen werden overhandigd aan Klaas Dijkhoff en Liliane Ploumen.

De belangrijkste resultaten:
We genereerden met alle content ruim 4 miljoen video views op social media, honderdduizenden likes, comments & shares, een bereik van 2,5 miljoen en 145.400 landingen op de website via Facebook/Instagram. Van die bezoekers was de conversieratio 30%. Daarnaast is de petitie ruim 44.000 keer gedeeld op Facebook en Instagram en 4000 keer via WhatsApp.

De nationale impact die #carnavalvrij campagne heeft gerealiseerd is van ongekende omvang. De campagne combineert een slim inzicht met sterke executie, plus een uitgekiende media- en PR-strategie. De campagne ging, we durven het woord bijna niet te gebruiken, viraal via social media en belangrijker nog: zette direct toe tot actie (de petitie tekenen).

Alle uitingen telden op, en maakte de campagne tot een van de grootste successen uit de vaderlandse reclame-geschiedenis. Want zeg nu zelf: welke campagne is het nu gegeven om een eigen LuckyTV te krijgen?

Overige informatie

Belangrijk voor het slagen van het project was de flexibiliteit van het hele campagneteam. Klant en alle betrokken bureaus werkten echt als een team samen, met ieder hun eigen expertise. Dat was nodig ook, want na het overnight succes is constant bijgestuurd. De content, de plotseling PR-storm die opstak, de mediastrategie: iedereen zette alle zeilen bij om het beste uit de campagne te halen. Dit lijkt wellicht vanzelfsprekend, maar iedereen die aan een grote campagne heeft gewerkt weet dat dit niet altijd zo is.

Bekijk de website op: www.carnavalvrij.nl

Blauw Gras

Amsterdam
Blauw Gras
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe