There's no single truth

Omschrijving

Singel of dubbel? 1X- of 2X-aandrijflijn? Het zijn vragen die mountainbikers flink bezighouden. Shimano en Valtech lanceerden en activeerden een interactief en mooi vormgegeven adviesplatform om deze keuze te vergemakkelijken. Het resultaat? Een bereik van >1 miljoen mountainbikers, 100.000 compleet(!) ingevulde Drivetrain Advisors én zeer waardevolle data over de doelgroep.

Doel

Een grote concurrent van Shimano introduceerde een aantal jaar geleden de '1X11 drivetrain'; een systeem waarbij de traditionele voorderailleur niet meer nodig is doordat er maar met 1 voorblad wordt gereden. De 1X11 drivetrain bleek een succes, mede doordat het systeem door de beste mountainbikers (MTB'ers) ter wereld gebruikt werd. De vraag is alleen of dit systeem de beste optie is voor iedere MTB'er. Dit zorgde voor veel discussie in de mountainbike wereld.

Shimano speelde snel en overtuigend in op deze discussie. Volgens Shimano is er 'no single truth'. De beste keuze voor de aandrijflijn hangt af van verschillende factoren, zoals de fitheid van de renner, de omgeving, ambities, etc.

De resulterende campagnesite moest mountainbikers daarom op een neutrale manier voorlichten over de relevantie en toepassingsmogelijkheden van beide systemen. Door middel van een slimme tool (Drivetrain Advisor) gaf de consument antwoord op een aantal relevante vragen. Op basis van de gegeven antwoorden kon Shimano persoonlijk advies geven: 1X11 of 2X11.

Zo moest het platform het bewustzijn onderstrepen dat het 2x11 systeem onder bepaalde omstandigheden beter presteert dan het alternatief. Shimano kon de verkoop van dit systeem daarmee op peil houden, en tegelijk zijn klanten helpen met het maken van een objectieve keuze die het best bij hun specifieke voorkeuren en gebruik past.

Resultaat

Valtech produceerde binnen twee maanden (zie onder) een campagnesite waarop MTB'ers objectief advies krijgen over het voor hen meest geschikte systeem. Om dat advies te kunnen formuleren stelt deze Drivetrain Advisor bezoekers een serie vragen over de wijze waarop zij hun mountainbike gebruiken. De serie is vormgegeven als een langgerekt mountainbiketraject, aangevuld met video's om de beleving te versterken.

Om extra traffic richting het platform te genereren deelden bekende professionele mountainbikers hun drivetrain-ervaringen onder meer via video's op social media en artikelen in MTB-magazines.

Deze opzet sprak de doelgroep duidelijk sterk aan. Een selectie van de resultaten die de Drivetrain Advisor-campagne op deze wijze genereerde:

- Binnen 2 maanden ging de campagne 'viral', met meer dan 100 duizend kwalitatieve sessies met een gemiddelde sessie duur van ruim 3 minuten.
- Dit resulteerde in 62 duizend compleet doorlopen adviestrajecten in de periode van 1 februari t/m 31 maart 2017, met een conversieratio van ruim 50 procent.
- Aan het eind van datzelfde jaar hadden ruim 100.000 consumenten de Drivetrain Advisor ingevuld. In dezelfde periode bekeken ruim 423 duizend MTB'ers de adviesvideo's van hun helden op sociale media.
- In totaal bereikte de campagne wereldwijd ruim 1 miljoen enthousiaste MTB'ers.
- De campagne genereerde niet alleen veel engagement, maar ook een grote hoeveelheid data over voorkeuren en gedrag van MTB'ers over de gehele wereld.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

DOORROOD

Overige informatie

Mede om de behoefte aan een snelle reactie door Shimano te faciliteren, introduceerde Valtech een innovatieve werkwijze. Een team met onder meer een business analist, digital marketeer, UX en visual designers produceerde op basis van Shimano's eerste briefing en bijbehorende KPI's in één keer een werkbaar prototype.

Direct na de kick-off begon DOORROOD met de productie van de benodigde video's, foto's en copy. Deze werden bij afronding direct in het in aanbouw zijnde prototype geplaatst. Door niet alle gebruikelijke ontwikkelingsfases te doorlopen, maar direct aan de bouw te beginnen, kon het team binnen enkele weken een bèta-versie presenteren. Met behulp van de (minimale) feedback van de klant zette het team daarna wederom binnen enkele weken de puntjes op de i. Dankzij deze innovatieve werkwijze konden Shimano, DOORROOD en Valtech de volledige campagnesite binnen twee maanden na start van het project lanceren.

Valtech

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe