Zappmissie Escaperoom

Omschrijving

De Zappmissie 360 VR Escaperoom is een interactief onderdeel van de populaire kinderserie Zappmissie. Elke week kunnen kijkers (9-12 jaar) in een nieuwe ruimte op zoek naar aanwijzingen die vervolgens nodig zijn om in de live uitzending een Zapp presentator te helpen ontsnappen.

Doel

De KRO-NCRV zoekt continue naar nieuwe vertelvormen om publiek te bereiken en betrekken. Ze willen kinderen op een laagdrempelige manier interesseren, activeren en in contact brengen met het merk Zapp en de presentatoren van Zapp. Daarnaast wil KRO-NCRV experimenteren met trends zoals ‘real life gaming’, escaperooms en interactive 360 graden experiences. Het concept moest naadloos aansluiten op de transmediale ervaring waarbij de kijkers moeiteloos bewegen van de website naar YouTube live en het TV programma.

Resultaat

Tien afleveringen lang op woensdagmiddag wordt een Zapp presentator in een escape room opgesloten, een Zapper wiens leven in het fictieve dramaverhaal van de Zappmissie in gevaar is. Een week eerder konden de kijkers al via de website de escape room via interactieve 360 video bekijken en op zoek gaan naar aanwijzingen. Tijdens de live uitzending kunnen kijkers deze aanwijzingen delen met de opgesloten BN’er om hem zo te helpen ontsnappen. Lukt het de BN-er om te ontsnappen, dan wordt het verhaal van de Zappmissie ontsloten en gaat het verhaal verder.
De 360 escaperoom game is ruim 450.000 keer gespeeld. Elke keer dat er een nieuwe escaperoom beschikbaar kwam gingen duizenden enthousiaste kinderen tegelijk online om te zoeken naar nieuwe aanwijzingen. Ook de live uitzendingen konden op een enorm aantal views en reacties rekenen. Tot op de dag van vandaag worden de Live Escapes nog teruggekeken, geliked en wordt er op gereageerd.

Overige informatie

NoProtocol

Amsterdam
NoProtocol
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe