Eva Jinek online

Omschrijving

Sinds 1 januari is Eva Jinek dagelijks te zien op televisie. Haar nieuwe online platform Eva’s Nieuws bevat hoogwaardige, gecureerde content. Maandelijks bekijken 400.000 unieke bezoekers een miljoen pagina’s en bereikt Facebook wekelijks ruim 1 miljoen mensen. Eva’s actuele content buiten het televisieprogramma voorzien van persoonlijke duiding, gaan viraal.

Doel

Eva Jinek is al jaren een bekend gezicht op televisie met een eigen journalistieke ‘tone of voice’. De talkshowhost is rechtser dan Pauw en minder commercieel dan Humberto. Eva staat voor positief, constructief en open minded en biedt op haar nieuwe platform tegenwicht aan de informatiebubbel en fakenieuws. Het platform bestaat uit hoogwaardige content die dagelijks gecureerd wordt door Eva met een redactieteam. Daarnaast is Eva Jinek het eerste journalistieke merk dat experimenteert met een chatbot als slim distributiemechanisme om de content elke dag bij mensen in hun broekzak te krijgen. De chatbot houd je gepersonaliseerd op de hoogte en wordt op dit moment doorontwikkeld tot een fijnmazige bot met een conversational interface. Chatten met Eva én het nieuws volgen? Wie wilt dat nou niet?

Het platform heeft tot doel het versterken van het journalistieke merk Eva Jinek, ook buiten zendtijd op televisie. Eva streeft naar meer begrip, binding en dialoog in een gepolariseerde online samenleving waarin individuele meningen te weinig worden uitgedaagd door content met een verrassend perspectief. Eva wil met een open mind en op persoonlijke wijze betrokken kwaliteitsjournalistiek brengen. Met deze constructieve insteek wil ze online een loyale fanbase creëren en een jonge doelgroep aan zich binden. Een platform voor mensen die nog niet alles weten!

Publiek is 18 t/m 35 jaar, vooral via mobiel Facebook, Messenger chatbot en Instant Articles op artikelniveau. Maar Jinek bereikt op NPO1 ook een 50 plus televisiepubliek die online via de website snel en gemakkelijk aangehaakt kunnen blijven.

Resultaat

Het platform heeft na twee maanden nu al maandelijks 400.000 unieke bezoekers die samen een miljoen pagina’s bekijken. Ook de strategie om Facebook als community- en conversiekanaal te gebruiken werkt; Eva Jinek is binnen een jaar van 0 naar ruim 60.000 volgers gegaan. Wekelijks heeft ze op Facebook een bereik van meer dan een miljoen mensen. Eva begon op social met 45 plussers en nu is de helft van het bereik op Facebook al jonger dan 35. Het net gestarte instagramaccount behaalt in 1 week 6000 fans. De strategie om een jongere doelgroep te bereiken slaat dus aan. Met name de door Eva geselecteerde content buiten het televisieprogramma, waarbij wordt ingehaakt op de actualiteit voorzien van persoonlijke duiding, gaan viraal.

Om Eva Jinek structureel als betrouwbaar merk in het consumptiegedrag van mensen te krijgen is naast het televisieprogramma het concept van Eva's Nieuws bedacht. Op TV wordt Jinek 6 maanden per jaar, 5 dagen per week uitgezonden op NPO1, maar online zijn er geen beperkingen. Zo wordt 24/7 een online community aangesproken waarmee ook een jonger publiek wordt bereikt.

Om mensen naar het platform te krijgen gebruiken we een slimme distributiestrategie die bestaat uit het experiment van de Messenger Chatbot en de Facebookpagina met Instant Articles waarbij we de content verspreiden en waar nodig boosten bij een jongere doelgroep. Het platform heeft daarnaast ook een integratie met Google via de Accelerated Mobile Pages.

Overige informatie

EvaJinek.nl speelt in op een behoefte bij een grote groep in de samenleving. Behoefte aan meer nuance in een tijdperk dat er zoveel informatie maar zoveel schaarste is in tijd. Eva stelt zich kwetsbaar op door zich sterk te profileren als positief, open minded, constructief en met humor. In het journalistieke vakgebied waar de norm nog altijd objectiviteit is neem je dan een groot risico. Eva laat daarmee zien dat zij de huidige tijdgeest van authenticiteit, transparantie en interactiviteit begrijpt. Het platform biedt kwalitatief hoogwaardige content en is eenvoudig maar fantastisch vormgegeven. Het design ademt de persoonlijke benadering die we voor ogen hebben. Door haar chatbot, de snelle mobile pages en het slim targeten lukt het Eva om jongeren op haar platform te krijgen. Deze innovatieve conversiemethode gekoppeld aan de inhoudelijke, persoonlijke en constructieve benadering maakt dat het platform kwaliteitsjournalistiek weer toegankelijk maakt voor een breed jong publiek.

Credits
Concept: KRO-NCRV ism Greenberry
Copy/Concent: KRO-NCRV
Visueel en Interactie Ontwerp: Greenberry
Technische realisatie Website/Chatbot: Limoengroen en Egotribe
Account/Project management: KRO-NCRV

LimoenGroen

Amsterdam
LimoenGroen
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe