Yazoo - A year of social madness

Omschrijving

Begin 2015 nam Yazoo een enorm gewaagde beslissing in FMCG land; voor 1 jaar werd het gehele TV & print budget geïnvesteerd in de Facebook pagina van Yazoo.

Doel

Yazoo richt zicht op jongeren en teens in de leeftijd vanaf 12 tot 25 jaar. Het merk is een begrip binnen de Britse huishoudens maar de laatste jaren heeft het sterke concurrentie gekregen van nieuw/jongere merken zoals Frijj, Innocent Smoothies maar ook het Tesco huismerk. Onze briefing was eigenlijk simpel: zorg dat we als merk weer een plekje krijgen in het hart van de doelgroep op een 'fun' manier. So we did!

Resultaat

We hebben voor de Facebook pagina van Yazoo gekozen als primaire platform omdat we hier de doelgroep het beste konden bereiken. Vervolgens hebben we de hele strategie, content, art direction en tone-of-voice op social media opnieuw neergezet. En het resultaat was overweldigend. Binnen een jaar hebben een actieve en engaged community van Yazoo fans neergezet. Binnen een jaar hebben we 166 Facebook posts ontwikkeld (dat is er 1 om de dag). Elke post werd via Facebook advertising ge-target op de doelgroep. In totaal hebben we 18.3600.00 unique Facebook gebruikers bereikt die maar liefst 3.649.209 unique interacties hadden met het merk. Dat betekent dat 19.8% van de doelgroep interactie heeft gehad met de doelgroep. Daarnaast hebben we op het vlak van media ook een fantastisch resultaat neergezet: met een gemiddelde CPM van £1,38 (en een CPC van £0,09) was Facebook veel effectiever in het bereiken van de doelgroep dan TV, print of display. Aan het einde van 2015 hadden we de doelgroep van +18 miljoen unieke gebruikers met een gemiddeld 12 keer bereikt, dus minimaal 1 keer per maand. Best goed als we het zelf zeggen. Maar het allerbelangrijkste resultaat, de doelgroep heeft Yazoo weer in zijn hart gesloten en de sales van her merk zijn in 2015 gegroeid ten opzichte van 2014. Kortom: mission accomplished!

Overige informatie

Yazoo is een merk van FrieslandCampina in de UK. Het merk produceert flavoured melk drankjes en smoothies. Zie voor meer informatie: http://www.yazoo.co.uk. Fun fact: 1 fan van Yazoo (Connor) was zo gek van het merk dat hij een petitie was gestart voor 'watermelon' Yazoo. Wij hebben Yazoo zover gekregen om een limited edition te maken van 10 flesjes Watermelon Yazoo en zijn dat bijna Connor in Wales wezen afleveren. Het resultaat is hier te bekijken. https://www.facebook.com/Yazoo/videos/1220397271307756/

a friend of mine

Amsterdam
a friend of mine
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe