Raad de Sneeuwhoogte 2015

Omschrijving

Hoeveel sneeuw ligt er? Dit is waarschijnlijk de belangrijkste vraag voor iedere skiliefhebber in de winter. Renault speelt met ‘Raad de Sneeuwhoogte’ in op deze buzz rondom het wintersportweer en daagt daarmee heel Nederland uit te raden hoeveel sneeuw er op 20 februari 2015 ligt in het Franse skidorp Tignes.

Doel

Voor deze campagne, gericht op Nederland & België, had Renault twee overkoepelende doelstellingen; awareness en zichtbaarheid van de Renault Captur Helly Hansen (limited edition) en leadgeneratie (aantoonbare interesse op basis van proefrit-en brochure aanvragen voor de Renault Captur).

Hierbij zijn verschillende subdoelen vastgesteld. Allereerst is het doel gesteld om 18.713 deelnemers te verwelkomen uit de verschillende media uitingen. Daarnaast moest de conversie op het platform minimaal 15% zijn, en de viraliteit minimaal 14% zijn. De viraliteit is het percentage van het totaal aantal deelnemers dat de campagne deelt op Facebook of Twitter.

Resultaat

Jaarlijks gaan er miljoenen mensen op wintersportvakantie, waarvan 80% met eigen vervoer. Deze groep wintersporters is tijdens de voorpret met maar één ding bezig; de sneeuwhoogte! Door de limited edition Renault Captur Helly Hansen, de auto waarmee geen wintersportgebied onbereikbaar is, te koppelen aan deze voorpret, is de zichtbaarheid van de auto vergroot. Door de samenwerking met Wintersportweerman.nl bereikten we bovendien een nieuwe doelgroep voor de Renault Captur.

Renault ontwikkelde een online platform waarop deelnemers kans maakte op een wintersport voor 4 personen met de Renault Captur. Op basis van het actuele weerbericht, de sneeuwhoogtes van afgelopen jaren en een live webcam werd de bezoeker uitgedaagd een voorspelling te doen.

Vanuit een cross media strategie is de campagne onder de aandacht gebracht. Via radio bereikte we een bredere doelgroep en creëerden we veel awareness rondom de campagne.

Online werd display ingezet op weer gerelateerde portals. Retargetting op basis CRM-data & de inzet van look a like audience werd ingezet voor bereiken van de doelgroep op Facebook. De e-maildatabase van Renault Nederland werd ingezet en ook offline werd de campagne onder de aandacht gebracht in alle Renault dealers.

De resultaten waren:

Performance platform:
- Totaal aantal bezoekers platform: 124.599
- Totaal aantal deelnemers: 22.283

Content
- 141.000 video views

Viraliteit
- Viraliteit (%): 38% van het aantal deelnemers deelde de campagne op Facebook of Twitter
- Bereik shared media: 1.293.150

Behaalde mediawaarde vanuit viraliteit & free publicity: € 6.456,75

Leadgeneratie:
- Aantal brochure aanvragen: 3.061
- Aantal proefrit aanvragen: 84

Overige informatie

Wegens het succes is een doorvertaling van deze campagne in 2016 gestart. Raad de Sneeuwhoogte 2016 staat momenteel live op raaddesneeuwhoogte.nl. Hierbij maken we gebruik van de learnings van de eerdere Raad de Sneeuwhoogte campagne en hebben we een nieuwe strategie toegevoegd.

Door drie verschillende gebieden te introduceren waarvan de sneeuwhoogte geraden kan worden, kunnen we gebruik maken van reactivatie. Deelnemers van gebied 1 kunnen vervolgens ook met gebied 2 en 3 meespelen. Voor deze campagne zijn de KPIs inmiddels behaald en de campagne loopt nog een week door.

Dorst en Lesser

Amsterdam
Dorst en Lesser
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe