Studie UIT / Studie AAN

Omschrijving

Om het maximale uit hun zomervakantie te halen en goed voorbereid aan het nieuwe studiejaar te beginnen, hielp studystore.nl studenten hun studie UIT en weer AAN te zetten. Met activaties, checklists, inkoop van oude en korting op nieuwe studieboeken heeft studerend Nederland massaal de studie UIT en AAN gezet.

Doel

In de zomervakantie zijn studenten niet bezig met hun studie, laat staan met de aanschaf van studieboeken. Hoe zorgen we er toch voor dat we studystore.nl top-of-mind krijgen bij studerend Nederlands en de doelgroep activeren hun boeken (uiteindelijk) bij studystore.nl te kopen?

De zomer was niet onze enige uitdaging. De sterk online concurrerende markt, recente sluiting van 17 fysieke Studystore winkels en de studiedruk die studenten voelen sinds de invoering van het sociaal leenstelsel speelden mee. Studenten voelen de druk om te presteren maar willen ook (blijven) genieten van hun studententijd. Genoeg redenen om in 2015 meer te doen dan boeken verkopen en dozen schuiven.

Eerstejaars studenten wilden we vroegtijdig kennis laten maken met studystore.nl en bewustwording creëren over studystore.nl als dé partij voor het kopen van studieboeken (later) in de zomer, in ieder geval voor de start van het nieuwe studiejaar.

Ouderejaars studenten activeer je niet met alleen korting of een mooie deal. Hier is de ‘slim studeren’ strategie van waarde. Wat doen wij extra, welke waarde voegen wij toe aan het leven van studenten om hun leven makkelijker en aangenamer te maken? Zodat ze niet alleen in het begin van hun studie voor ons kiezen, maar ook later nog.

Resultaat

We hebben bewust gekozen voor twee fases, waar we vorige jaren probeerden de hele zomer relevant aanwezig te zijn: 4 weken ‘studie UIT’, 4 weken niks, 4 weken ‘studie AAN’.
Pas als je studie écht UIT staat, kun je maximaal genieten van je zomervakantie. Daarom hebben wij studenten aan het einde van het studiejaar geholpen hun studie UIT te zetten, door hun oude studieboeken in te kopen voor keiharde cash. En ze te vragen aan ons te laten zien hoe je nog meer je studie UIT kunt zetten. De leukste inzendingen beloonden wij met een paar flipflops en de allerleukste met een relaxte vakantie.
Aan het einde van de zomervakantie hebben wij studenten geholpen hun studie weer AAN te zetten. Met checklists om een kamer te vinden, een bijbaan, om lekker en betaalbaar te koken, slim te studeren en weer in vorm te komen. Als klapper gaven we een jaar gratis studeren weg aan diegene die zijn studie het slimste AAN zette. Je boeken bestelde je simpel, met korting en gratis thuisbezorgd.

Het resultaat:

71.000 unieke bezoekers actiesite
Meer dan 2000 Instagram inzendingen
559.039 views studie UIT / studie AAN video’s
57% stijging inkoop 2de hands boeken
16% meer klanten
7% omzetstijging, bovenop de 16% die we vorig jaar al behaalden.

De UIT/AAN strategie is nieuw en onderscheidend en biedt ook voor de toekomst nog genoeg aanknopingspunten. De briefing voor 2016 is binnen en we gaan er zeker mee verder.

+ Voeg case toe