Shell Motorist app

Omschrijving

Shell-Motorist-App is een interactief, direct kanaal voor klanten van Shell in 28 landen. Met honderdduizenden gebruikers, één van de meest gebruikte branded apps ter wereld. Het stimuleert efficient en veilig rijgedrag (ShellDrive), maakt sparen van loyalty punten heel eenvoudig en het faciliteert betalen bij de pomp vanuit de auto (Fill-up&Go;).

Doel

Shell wil de band met haar klanten verbeteren door het realiseren van een direct mobiel kanaal met relevante diensten en aanbiedingen voor automobilisten op het juiste moment en de juiste plaats, in de voor Shell belangrijkste markten.
Een van de doelstellingen om dit te bereiken is het aantrekkelijker maken van het sparen van punten bij Shell door de loyaltycard volledig in de app te integreren (nooit meer je kaart vergeten) en het vereenvoudigen van het aanmelden voor het Shell loyalty programma. Verder wil Shell voor de automobilist het bezoek aan het tankstation veel praktischer maken, mobiel betalen bij de pomp vanuit je auto mogelijk maken en ook een bijdrage leveren aan efficienter en veiliger rijgedrag.

De Shell Motorist App is de spil om de bovengenoemde doelstellingen te realiseren en wordt gezien als het primaire interactiekanaal met klanten. Bovendien wilde Shell extra traffic en omzet realiseren met het platform.

Doelgroepen zijn de miljoenen automobilisten in de 28 topmarkten in Noord- en Zuid Amerika, Europa, Canada, Azië, Midden-Oosten en Afrika en de miljoenen consumenten met een Shell Loyalty Card.

In 2015 is de Shell Motorist App uitgebreid met 2 nieuwe, zeer innovatieve functionaliteiten: betalen bij de pomp vanuit je auto op 1000 locaties in de UK met de functie Fill up & Go en veiliger en efficienter rijgedrag realiseren met gamification via Shell Drive, middels de door MOBGEN gebouwde zeer accurate monitoring techniek in de app.

Resultaat

Met Fill up & Go kun je eenvoudig met PayPal vanuit je auto betalen door het simpel scannen van een QR code aan de pomp! Deze innovatie is als eerste live gegaan in de UK. Shell realiseert bovendien meer verkopen in de shops omdat mensen die al betaald hadden bij de pomp, meer uitgaven in de Shell shops. In 2016 volgen meer landen en zal de integratie van Apple Pay worden gerealiseerd.

Shell Drive, de tweede nieuwe functionaliteit, analyseert de reis en het rijgedrag van de automobilist. Met geheel nieuw gebouwde mobiele technologie wordt met behulp van het GPS-signaal en de zogeheten ‘accelerometer’ het rijgedrag gemeten. Hiermee wordt veiliger en efficienter rijgedrag gestimuleerd. Door gamification kunnen automobilisten hun prestaties vergelijken. Ook bevordert Shell Drive een lager brandstofverbruik. De functionaliteit is op dit moment live in 5 landen: Thailand, Hong Kong, Turkije, Australie en Filipijnen. Voor 2016 staan nog 21 landen gepland.

De iOS en Android apps zijn verbonden met 27 backend-systemen. Uniek is dat via het CMS-systeem ook per land functionaliteiten kunnen worden aan- of uitgezet. Dit is direct ‘live’ in de app te zien zodat een tijdrovende submission bij toevoeging van functionaliteiten dan bij Apple niet nodig is.

De activatie-ratio van de verstuurde persoonlijke mobiele aanbiedingen is hoog en 20-90% effectiever dan direct mail en 400%-1000% effectiever dan e-mail. Daarnaast zijn er kostenbesparingen gerealiseerd ten opzichte van de traditionele marketing en m.b.t. het verspreiden van fysieke loyaltykaarten.

Aantal downloads: 2 miljoen+
Actieve gebruikers sinds begin 2015: +300%
Activatie mobiele aanbiedingen: 25-35%

Overige informatie

Fill up & Go - hoe werkt het precies? Bekijk de volgende video:
https://www.youtube.com/watch?v=OGJEWwZNJuQ

+ Voeg case toe