Abel, de rit die je wilt delen

Omschrijving

Abel is een elektrische deeltaxi-service, waarmee consumenten via een app deur-tot-deurvervoer kunnen bestellen. Vervoer met het comfort en de snelheid van een taxi, maar tegen een tarief dat tússen een reguliere taxirit en het openbaar vervoer ligt.

Doel

Abel speelt in op de consumentenbehoefte om zo snel, veilig, comfortabel, duurzaam en betaalbaar mogelijk van A naar B te reizen. Noch het bestaande taxi-aanbod, noch het openbaar vervoer voldoet momenteel aan deze behoefte.

Bij Abel bepaal je zelf waar je wilt worden opgehaald en of je je rit wilt delen met andere passagiers. Bij Abel boek je namelijk een stoel in plaats van een heel voortuig. Abel werkt daarnaast met een flexibiliteits-principe waarin gebruikers aan kunnen geven hoeveel haast ze hebben. Hoe flexibeler de reiziger is, hoe lager de kosten.

Meer flexibiliteit betekent dat de reiziger Abel extra tijd geeft om de rit – eventueel – met anderen te delen. In dat geval berekent Abel de meest efficiënte route voor iedereen. Dat levert alle passagiers een lagere ritprijs op.

Abel wil daarmee ook reizigers samen brengen. Een rit delen is daardoor niet alleen voordeliger en efficiënter, maar ook een stuk gezelliger!

Resultaat

Abel is een nieuwe Amsterdamse startup, en daarmee ook een fris gezicht in de hoofdstedelijke taxi-markt. Deze nieuwe taxideel-service is in zeer korte tijd in samenwerking Connexxion, code&coding; (ux/ui desing & mobile development) en PUP creative agency (branding & communicatie) in de markt is gezet.

In een periode van slechts 3 maanden is er een nieuw merk gepositioneerd en zijn er applicaties ontwikkeld waarmee klanten eenvoudig binnen Amsterdam ritten kunnen boeken & betalen via hun smartphone (iOS/Android).

Het concept is na de lancering in januari enorm goed ontvangen. Abel is daardoor nationaal in het nieuws terecht gekomen (NOS, RTL Nieuws, NRC, Volkskrant) en op diverse online platformen (FD.nl, Emerce, Bright) gepubliceerd.

Abel richt zich op de bewuste consument die niet te veel wil betalen voor deur-tot-deurvervoer en graag een plekje in de auto afstaat aan een andere stadsbewoner voor een lagere ritprijs. Dit zie je ook terug in de verspreiding van de app onder Amsterdammers. Tevreden Abel klanten worden gestimuleerd andere personen de service te introduceren door middel van het delen persoonlijke promocodes. Zowel de nieuwe gebruiker, als de tevreden klanten ontvangen hiervoor een gratis rit. Een win-win situatie dus.

Abel heeft hiermee in korte tijd een trouwe klantenkring opgebouwd van ongeveer 4000 klanten. Voornamelijk jonge Amsterdammers in de leeftijd 25-35 jaar die het als een betaalbaar alternatief zien voor het vaak onbetrouwbare & overvolle OV, of het prijzige Uber. De prijzen zijn zo laag dat je snel je fiets laat staan!

Overige informatie

"Taxidienst Abel is concurrent van fiets, niet van Uber" - Bright

"Taxidienst 'Abel' moet goedkoper zijn dan de rest" - NOS

"Amsterdamse taxidienst Abel gaat strijd aan met de fiets" - RTL Nieuws

"Nieuwe taxidienst Abel gaat concurrentie met Uber aan" - Het Parool

+ Voeg case toe