Beps Whatsapp

Omschrijving

Om mensen rond Prinsjesdag financieel bewust te maken lanceerde ING Beps WhatsApp. Bep is een praktische tante die op WhatsApp de Miljoenennota in gewonemensentaal uitlegt. Het unieke was dat WhatsApp als een volwaardig campagnemedium werd ingezet, doordat Bep een week vóór Prinsjesdag al tal van updates stuurde.

Doel

Doelstelling:
Prinsjesdag gebruiken om op een vernieuwende en relevante wijze de deskundigheid van ING onder de aandacht te brengen. Om uiteindelijk hiermee een bijdrage te leveren aan het verhogen van de merkvoorkeur.

Vraagstelling en verwachting van opdrachtgever:
Hoe kunnen we het momentum van Prinsjesdag gebruiken om mensen stil te laten staan bij hun eigen financiële situatie? Zonder hierbij het vingertje te heffen, maar juist door op een luchtige en sympathieke manier aandacht te krijgen voor het thema ‘financieel fit’. (‘Financieel fit’ is een doorlopend thema om consumenten te empoweren en hen vooruit te helpen met hun geldzaken.)

Resultaat

Strategie:
Tijdens Prinsjesdag staan consumenten vooral stil bij de hoedjes en jurken. We wilden juist een brug slaan tussen de consument en de belangrijke financiële inhoud van Prinsjesdag.
Omdat je advies gemakkelijker aanneemt van iemand die dichtbij staat, introduceerden we een herkenbaar karakter, die op een luchtige wijze de Miljoenennota uitlegt.

Uitwerking:
Via mobile display, social ads, ING kanalen en persbericht maakten we Nederland bekend met Bep. Alles was er op gericht dat mensen het nummer van Bep toevoegden. Om WhatsApp niet -zoals veel andere merken- als “webcaremiddel” te gebruiken, gingen we een week vóór Prinsjesdag live met de activiteiten op WhatsApp. Als je haar toevoegde, stuurde ze elke dag een bericht waarin ze vooruit keek.
Op Prinsjesdag zelfs elk uur, inspelend op wat er in Den Haag gebeurde. Daarnaast reageerde ze op alle vragen over de Miljoenennota. De beste conversaties verschenen ook als social posts op Twitter en Facebook.

Cijfers:
● 2.191 unieke deelnemers stuurden 3.871 berichten.
● 38% van de deelnemers was geen ING klant.
● 1,2 miljoen unieke personen bereikt met Mobile Display
● 0,2% CTR op de TMG half page ad
● 12.000 artikel opens op Adfactor blogs.
● De NU.nl Smarticle is 5.938 keer gelezen vanuit 700.000 getoonde teasers.
● 2.165.751 impressies in social advertising, met een CTR van 3,2%.
● 170 Tweets op Twitter bereikten 500.000 mensen.
● De campagne is 30 keer gepubliceerd via non-paid PR kanalen, waaronder RTL Nieuws.

Overige informatie

Beps WhatsApp is de eerste campagne voor een bank waarbij een messenger als WhatsApp voor een groter communicatie-effect zorgt. Het creatieve idee en de uitvoering zorgden er namelijk voor dat de campagne op andere media buiten WhatsApp verder ging en werd een miljoenpubliek bereikt met een 1-op-1 medium als startpunt.

SuperHeroes

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe