Einde aan de traditionele sommelier met WineStein

Omschrijving

WineStein, ‘s werelds slimste digitale sommelier, selecteert snel en eenvoudig voor elk gerecht de beste wijn. Een naadloze UX en een zelflerend algoritme zorgen voor een radicale verandering binnen het vak sommelier en hoe we wijn bestellen. WineStein is een innovatief concept voor retail en horeca, dat bewezen omzetverhogend werkt.

Doel

WineStein is een innovatieve toepassing van kunstmatige intelligentie. De motor achter WineStein is de unieke technologie dat samen met wetenschappers is ontwikkeld. Het berekent het gastronomisch profiel van een gerecht op basis van duizenden ingrediënten (het gerecht DNA) en matcht dit met ruim 700 wijntypes, resulterend in een specifiek wijnadvies.

Maar geweldige technologie staat niet garant voor een geweldige customer experience, laat staan commercieel succes. WineStein heeft ons daarom benaderd met de vraag om op basis van de slimme technologie, gerichte gebruiksvriendelijke producttoepassingen te ontwerpen.

Door de verschillende potentiële doelgroepen te onderzoeken en centraal te stellen hebben we een aantal specifieke services gedefinieerd, binnen een slim eco-systeem van mobiel, online en in-store apps. Het gehele ecosysteem biedt een uniforme merkbeleving en basisinteractie maar toegespitste features voor de specifieke toepassingen en behoeften van proffesionals in de retail, horeca en voor de consument zelf. De consument kan WineStein gebruiken via een interactief point-of-sale display bij het wijnschap, of downloaden als mobiele app. WineStein adviseert over de best passende wijn, die direct kan worden aangekocht.

Resultaat

Het eindresultaat is een innovatief retailconcept. Het versnelt het oriëntatie- en aankoopproces en dragen belangrijk bij aan de klantbeleving en omzet. De gemiddelde flesprijs is gestegen met ruim 7 procent en de omzet met bijna 5%. Mensen gaan dus duurdere wijnen kopen als ze geholpen worden bij hun aankoopbeslissing.

De app heeft al meer dan 540K mobiele gebruikers en het systeem wordt in 157 landen en 400+ winkels en restaurants (waaronder: supermarktketen Hoogvliet, en internationale restaurantketen The J bar) gebruikt. En bevat 650K wijnen en 3800+ ingrediënten waar inmiddels 21 mln wijn-spijsadviezen uitgerold zijn.

De app won al diverse awards voor design en innovatie, waaronder de Innovation Award uitgeroepen door de Dutch Vakbeurs Foodspecialisten.

Met dit innovatieve concept gooien we de bestaande spelregels van het vak sommelier radicaal overboord. De app is toegankelijker dan de traditionele sommelier en voegt daardoor significant meer waarde toe. En creëert zo een nieuw effectiever businessmodel voor winkeliers.

Edenspiekermann

Amsterdam
Edenspiekermann
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe