Twyp, de internationale peer-to-peer betaalapp van ING

Omschrijving

Twyp is de nieuwe internationale peer-to-peer betaalapp van ING voor consumenten. Met Twyp kun je heel eenvoudig geld overmaken naar je vrienden via je mobiel zonder dat je een IBAN nodig hebt. Het is eigenlijk net zo makkelijk als ‘app-en’, en het maakt niet uit bij welke bank je zit.

Doel

ING heeft ambitieuze doelstellingen. Door continue innovatie binnen de financiële industrie en de enorme toestroom van nieuwe start-ups die toetreden in dit domein is een heuse nieuwe industrie ontstaan: ‘Fintech’.

Voor ING is het noodzakelijk om te blijven innoveren op dit raakvlak van de financiële dienstverlening en technologie. En specifiek nog eens op het gebied van mobiel betalen. Doordat iedereen tegenwoordig een smartphone heeft is het belangrijk binnen dat domein ook innovatieve nieuwe diensten te ontwikkelen.

Een van die (internationale) innovatie initiatieven is Twyp. Met deze peer-to-peer betaaldienst is het mogelijk om geld over te maken aan iedereen uit de contactenlijst van je mobiele telefoon op basis van het mobiele nummer. Je hebt geen IBAN nodig en het maakt niet uit bij welke bank je zit.

Twyp vroeg ons om samen met hen het merk Twyp vorm te geven en op basis daarvan een mobiele applicatie te ontwikkelen die voldeed aan dit nieuwe merk. Hier lag een grote uitdaging want hoewel Twyp een zelfstandig merk is, wordt het wel endorsed door ING. De uitdaging was om een goede balans te vinden tussen enerzijds de uitstraling van een jongere en wat rebelse peer-to-peer betaaldienst en anderzijds een link te houden met het betrouwbare en internationale herkenbare ING merk.

Hierbij lag de focus op de user experience en branding van de applicatie. Twyp is een internationaal merk dat in meerdere landen en talen gevoerd wordt. Het doel was een universele user experience te ontwikkelen die een internationale doelgroep zou aanspreken.

Resultaat

Na het vaststellen van de merkwaarden en de key features van de propositie werd een internationale beeldtaal en merkidentiteit vastgelegd. Deze identiteit is mobile first ontwikkeld en is een perfecte symbiose van ING branding en een meer urban en jonge internationale uitstraling. De user experience van de app wordt zeer gewaardeerd en er wordt actief en intensief aan gewerkt om die continu te verbeteren.

Twyp is december gelanceerd in Spanje en voor die introductie is ook een eerste versie van de internationale marketing website ontwikkeld. De launch in december in Spanje was zeer succesvol, ook de softlaunch in Nederland overtrof alle verwachtingen.

Deze werd snel opgepikt door de pers en de coverage bleek zeer wijdverspreid (50+ publicaties, Radio 538, RTL Nieuws) en over het algemeen zeer positief. Het aantal gebruikers in Nederland is al 500% boven target, terwijl de introductie campagne in Nederland nog moet starten.

Twyp overtreft tot nu toe alle verwachtingen. Al na 28 dagen was het jaartarget voor 2016 mbt aantal geregistreerde gebruikers behaald. En het gebruik neemt elke dag toe.

ING wil Twyp vooral samen met klanten verder ontwikkelen en succesvol maken. Op basis van de feedback van de gebruikers van Twyp wordt er continu gewerkt aan het toevoegen van nieuwe features. Zo werd voor de Nederlandse markt iDeal toegevoegd nav feedback in de pilotfase en is momenteel een functie in ontwikkeling waarmee groepsbetalingen mogelijk worden. Twyp is zo ontwikkeld dat het in meerdere landen uitgerold kan worden.

Overige informatie

Resoluut ontwikkelde samen met Twyp de identiteit en het merk en op basis daarvan het design en de UX van de mobiele applicatie (iOS en Android). Om de internationale introductie te ondersteunen werd een marketingwebsite ontworpen alsmede banners en een animatie. De realisatie van de app en de website heeft in nauwe samenwerking met het internationale team van Twyp plaatsgevonden.

Resoluut

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe