Axia SmartActive - The First Connected Chair

Omschrijving

Zitten is het nieuwe roken. Een actueel thema bij veel mensen met een zittend beroep. Reden voor BMA Ergonomics om een innovatieve tool te ontwikkelen in een poging bewustwording en gedragsverandering te bewerkstelligen. Met ’s werelds eerste ‘Connected Chair’ komen ergonomie en mobile technologie samen om beter zitgedrag te stimuleren.

Doel

BMA Ergonomics heeft als doel om mensen bewust te maken van hun zitgedrag. Mensen realiseren zich niet of onvoldoende dat gezondheid en voldoende beweging gedurende de dag alles met elkaar te maken hebben. In 2005 heeft BMA Ergnomics de eerste slimme bureaustoel, de Axia SmartChair gelanceerd. Een innovatief zitconcept waarin ergonomie en technologie samenkomen. De SmartChair stimuleert goed zitgedrag door feedback met trillingen in de stoel.

Het winnen van de RedDot Award, IF Award én FIRA Ergonomics Excellence Award zijn een stimulans voor de volgende stap: van de Axia SmartChair naar het Axia SmartActive concept. ’s Werelds eerste Connected Chair. Hiermee wil BMA Ergonomics een nieuwe innovatie lanceren waarbij de stoel connected is met een persoonlijke App om een gezondere zithouding en actievere werkstijl te stimuleren.

Om dit avontuur aan te gaan heeft het Zwolse BMA Ergonomics een team van drie gespecialiseerde bedrijven aangetrokken om samen invulling te geven aan het project. De doelstellingen/deliverables:
• Een gebruiksvriendelijke User Experience (Triggerfish)
• Een visueel aantrekkelijke User Interface (Triggerfish)
• Connected App’s voor iOs & Android (AppBakkers)
• Technische infrastructuur voor communicatie tussen stoel en smartphone (SallandElectronics)

Resultaat

De slimme bureaustoel registreert zitgedrag en stuurt realtime data door naar de smartphone App. Door middel van intuïtieve interactie daagt de App je met visuele feedback uit om een actieve werkstijl te ontwikkelen en vaker in beweging te komen. De App geeft feedback en triggers voor een actieve zithouding. Overzichtelijke zitstatistieken stimuleren om het beste uit je werkdag te halen. Middels toegepaste ‘gamification’ technieken wordt de gebruiker op speelse wijze uitgedaagd zijn/haar gedrag te verbeteren. Daarbij wordt ook nadrukkelijk de competitie gezocht met naaste collega’s.

Wetenschappelijk onderzoek naar gedragsverandering heeft geresulteerd in de definitie van 26 ‘behavioural change techniques (BCT)’ (Abraham and Michie – 2008 – ‘a taxonomy of behavioural change techniques used in interventions). Dat levert een scoresysteem op waarlangs gezondheid– & werkgerelateerde apps gelegd en vergeleken kunnen worden. Deze studie leert ons dat van de 26 BCT’s, er 15 in deze innovatie zijn toegepast. Daarmee scoort deze tool ruim het dubbele t.o.v. een gemiddelde van 7,2 in dezelfde categorie. Uit de gebruikersonderzoeken blijkt dat bij 91% van de gebruikers van de App een significante gedragswijziging zichtbaar is met meer bewustzijn en beter zitgedrag als resultaat.

Met de eerste Connected Chair bewijst BMA Ergonomics dat deze technologische innovatie op een intuïtieve en vooral niet belerende manier een wezenlijke bijdrage kan leveren aan een gezondere levensstijl van mensen met een zittend beroep. Net zolang tot iedereen een 5-star seater is!

Triggerfish! Online activatiebureau

Zwolle
Triggerfish! Online activatiebureau
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe