Malmberg Jump – speels & adaptief leren

Omschrijving

Digitalisering in het onderwijs gaat steeds sneller. In 2015 sleepten we samen met Malmberg al een DIA nominatie in de wacht met VOoruit. JUMP is de next level. Het is een leersysteem dat zichzelf aanpast aan de vaardigheden en het tempo van de leerling. Dit noemen we adaptief leren.

Doel

In het onderwijs bestaan twee probleemgroepen: leerlingen die iets niet begrijpen en leerlingen die iets al lang begrijpen. Adaptief leren maakt het mogelijk ieder zijn eigen tempo te laten volgen. Een leerling die veel moet oefenen krijgt daar de ruimte voor en een leerling die de stof al begrijpt is sneller klaar. Ze komen op hetzelfde basisniveau, maar via hun eigen route.

Samen met Malmberg bedachten we dé leeromgeving voor adaptief leren. De opdracht: zorg dat het aantrekkelijk en intuïtief is, zodat leerlingen het ook thuis willen gebruiken. Geef docenten inzicht in de voortgang van hun leerlingen. En gebruik daarbij de adaptieve leertechnologie van marktleider Knewton (bekend van het mappen en verbinden van leerconcepten).

Een innovatief product vraagt om een innovatieve implementatie. Daarom koos Malmberg voor de ontwikkeling van een full functional prototype voor de pilot. Alleen zo zijn de effecten toetsbaar van een nieuwe leermethode op docenten en leerlingen. We werken al lang samen met Malmberg, en hadden kennis over leermethodes, maar de vertaalslag naar een nieuwe, adaptieve leermethode was voor ons beiden virgin territory. Vanuit onze Agile-aanpak werkten onze visual- en interaction designers nauw samen met de specialisten van Malmberg.

Resultaat

We ontwierpen een visuele metafoor om de dynamisch veranderende lesstof in beeld te brengen met een perfect haakje voor gamification: het IJsjesconcept.
Vaardigheden moet je namelijk onderhouden. Als je iets een tijd niet meer doet, word je er minder goed in. IJsjes smelten na verloop van tijd. Leerlingen worden zo gewaarschuwd wanneer ze bepaalde vaardigheden moeten opfrissen.
De ijsjes werken ook als beloning: hoe meer je leert, hoe meer ijsjes je krijgt. De ijsjes stimuleren leerlingen om ook thuis aan de slag te gaan met de stof. Een van de pijlers van dit project.

In JUMP start elke leerling met dezelfde oefening. Maar hierna is het pad volledig adaptief. Het leermateriaal vormt zich real-time naar het niveau van de leerling. Hoe meer JUMP weet over leergedrag, hoe beter hij het lesmateriaal individueel afstemt.
De docent kan elke voortgang volgen. En weet precies wanneer een leerling vlot door de stof gaat, of ‘struggling’ is, of ‘stuck’.

Het product is een groot succes. De resultaten:
- 71% van de leerlingen vindt leren leuker met JUMP
- 87% van de docenten vindt dat JUMP goed inspeelt op de verschillen tussen leerlingen
- 58% ziet een sterke verbetering in de resultaten
- 10X betere response op de eerste lanceringscampagne en proefperiode: 200 scholen gebruikten de methode al (normaal 20 st.)
- En vanaf 1 maart 2016 gaan bijna 200 nieuwe scholen met zo’n 7000 leerlingen JUMP gebruiken.

Overige informatie

Door een continu proces van user testen & aanscherpen met uitgevers, scholieren & docenten en gebruikmakend van het Knewton-mechanisme ontwikkelden we samen JUMP. Een gloednieuwe leerervaring die recht doet aan de unieke manieren waarop docenten lesgeven en leerlingen leren.

Hier enkele reacties van docenten:

“Het was een hele klus om de kinderen weer in het boek te laten werken, want ze wilden nog een smaakje verzamelen.” (Liva Tesselaar, docente Engels aan Scholen aan Zee Den Helder)

“Het is heel bijzonder om te zien hoe elke leerling precies datgene krijgt aangeboden waar hij of zij aan toe is.” (Linda Schooten, docente Engels aan Veluws college Mheenpark)

“De klas vond het geweldig! Ik ook trouwens, de hele klas aan het werk en precies die leerlingen helpen die ergens mee zitten.” (Jeroen Franzen, docent Engels aan CS Vincent van Gogh Assen)

En als klap op de vuurpijl heeft Knewton JUMP als showcase opgenomen in haar promotiemateriaal.

Resoluut

Amsterdam
Resoluut
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe