Het nieuwe Cheaptickets.nl, multi-brand travel platform

Omschrijving

Travix is als online travel retailer wereldwijd actief met 5 merken. In Nederland is zij met CheapTickets.nl marktleider. De nieuwe multi-brand website versterkt Travix’ positie én wereldwijde slagkracht in het complexer wordende zoek-en-boek-proces van vliegtickets. De site biedt een optimale gebruikerservaring en merkbeleving voor zowel CheapTickets.nl als de andere merken.

Doel

Travix is actief in 28 landen en heeft een sterke internationale groeistrategie. Wereldwijd wil zij toonaangevend zijn in gebruiksgemak, functionaliteit en merkbeleving. Hiervoor ambieert zij een schaalbaar travel retail platform. Om globaal snel nieuwe landen te kunnen uitrollen en nieuwe ‘flight’ en reis-gerelateerde producten te kunnen aanbieden.

De klantverwachting van vergelijk- en boekingssites van vliegtickets is hoog. Klanten zijn op zoek naar het juiste ticket wat optimaal aansluit bij hun behoeften voor een lage prijs. Vanzelfsprekend wil een klant op elk apparaat eenvoudig en snel kunnen zoeken en boeken. Het aanbod van vliegtickets en opties wordt echter steeds complexer. Er zijn steeds meer alternatieve routes beschikbaar via lowcost aanbieders en tevens worden tickets steeds modulairder samengesteld, opgebouwd uit verschillende prijs componenten.

De opdracht: creëer ‘Travix’ Next Horizon’: een toekomstvast travel retail platform met geoptimaliseerde gebruikerservaring en herkenbare beleving via alle devices, waardoor klanten steeds opnieuw voor CheapTickets.nl kiezen. Maak het zoek-en-boek-proces toegankelijk en snel, die gebruikers alle opties biedt maar toch simpel en overzichtelijk is. En verhoog de conversie, specifiek op mobiel.

Belangrijk is ook dat Travix wereldwijd met haar 5 merken CheapTickets.nl, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen en Vayama snel kan inspelen op veranderingen in de markt. Dus maak een korte time-to-market mogelijk door een sterke basis en slimme modules die klaar zijn voor toekomstige features en multi-brand toepasbaar zijn.

Resultaat

Dit project is met 1 multidisciplinair scrumteam gestart. Hiermee is de basis neergezet en na 2 maanden is opgeschaald met 2 andere productteams. Deze ‘olievlek-methode’ was effectief om snel te starten én accelereren. Vanaf de start zijn we de dialoog aangegaan met gebruikers en is klantdata vanuit diverse bronnen gebruikt. Vertrekpunt waren inzichten over gebruikersbehoeften uit klantinterviews en feedback vanuit callcenters. Daarnaast is tijdens het ontwerpproces elke stap gevalideerd met prototypes en 10+ gebruikerstests.

Het doel was om zo snel mogelijk een uitgeklede site te testen met echte traffic. Dit MVP is gelanceerd op mobiel, waarbij je alleen een ticket kon boeken zonder enige features. Van hieruit zijn data verzameld met Analytics en A/B-testen. Zo is eerst de mobiele flow verbeterd en parallel de andere ‘states’ ontwikkeld. De aanpak was erop gericht om ‘high-speed’ te leren en verbeteren.

Qua merkbeleving is de CheapTickets.nl identiteit herkenbaar gehouden en tegelijk volledig vernieuwd. Het resultaat? Een online reisgevoel door inspirerende fotografie, hulpvaardige copy en herkenbare iconografie, gericht op conversie en gebruiksgemak.

Hieronder een vergelijking van belangrijke KPI’s in de periode september 2015 - februari 2016 vergeleken met dezelfde periode 1 jaar eerder:

• mobiele boekingen +145% (totale groei)
• +56% extra groei t.o.v. de groeitrend
• mobiele conversie +62%,
• totale conversie (gewogen gemiddelde alle devices) +7%
• afname bounce op landingspagina’s -60%, doordat klanten een ideale lay-out hebben op alle schermformaten en meer interacteren op een pagina

Overige informatie

Interfaces van ticketvergelijkers zijn vaak complex. Door te kiezen voor een heldere vlakverdeling en gelaagde informatie is overzicht gecreëerd. De zoek flow is grondig aangepakt. De zoekbox is licht en toegankelijk. En de helper – het paneel naast de zoekbox – biedt opties aan als ze relevant zijn. Op de zoekresultaat pagina vind je middels tabs direct de laagste prijs op basis van verschillende alternatieven.

Dit e-commerce platform is een nieuw fundament voor ‘travel retail’ en de basis voor volgende stappen: nieuwe ‘merchandise slots’ om aanbiedingen te tonen en features om vluchten nog beter te zoeken en vergelijken. Betere ‘zelf-service’ met een nieuwe FAQ en een account waarin gebruikers hun boeking kunnen beheren.

Daarnaast is recent de mogelijkheid gelanceerd om per vlucht pakketten met opties te tonen. Ook in deze ontwikkeling wordt eerst een versimpelde versie gelanceerd die gaandeweg wordt uitgebouwd en verbeterd.

Verder wordt de gebruikerservaring stapsgewijs persoonlijker gemaakt. Momenteel kunnen gebruikers hun recente zoekopdrachten terugvinden via de zoekbox. Daarnaast wordt in de ‘top-header’ een gepersonaliseerd aanbod gedaan op basis van historische zoekopdrachten. En ook banners en mails -tevens aangepast in de nieuwe ‘brand identities’- worden steeds persoonlijker.

De functionaliteiten en technische opbouw zijn ontwikkeld voor wereldwijde toepassing van alle merken. Daarbij is het platform geschikt gemaakt voor lokale munteenheden, betaalmethoden en zijn andere land specifieke features toegevoegd. Dit uitrol is momenteel in volle gang en eind maart 2016 is de site 27x wereldwijd keer uitgerold in 8 talen. Het Amerikaanse Vayama volgt later dit jaar.

Zie ook:

- https://www.vliegwinkel.nl/
- https://www.budgetair.in/

+ Voeg case toe