Inzicht in het ROPO-effect

Omschrijving

Inzicht in hoeveel klanten de stap maken van online naar offline, het zogenaamde ROPO-effect (research online, purchase offline), bestond in de omnichannel wereld nog niet. Voor onze klant Kees Smit hebben we hiervoor een oplossing bedacht. Zij hebben nu uniek inzicht in het (offline) rendement van online campagnes en investeringen.

Doel

Online bezoekers zijn voor Kees Smit lang niet altijd online kopers. Hierdoor is de online omzet van de tuinmeubelenverkoper relatief laag; internet is voor de producten die zij verkopen vooral een oriƫntatiekanaal. Kees Smit vermoedde dat veel van de winkelbezoekers eerder op de website waren geweest, maar dat was moeilijk te kwantificeren. Het rendement kon niet worden gemeten. Van daaruit ontstond bij Kees Smit de wens niet langer met hagel te willen schieten.

In Nederland investeren naast Kees Smit veel meer omnichannel retailers intensief in een perfecte webshop en online campagnes om zo hun doelgroep te bereiken. Wat dit online oplevert is veelal perfect te meten met bijvoorbeeld Google Analytics. Echter wegen deze online investeringen niet direct op tegen de online opbrengsten. Men blijft vaak beperkt investeren omdat onbekend is wat het offline resultaat is van online inspanningen. Een oplossing om meer inzicht te krijgen in het (offline) rendement van de online campagnes en investeringen van Kees Smit is daarom wenselijk.

Resultaat

Kees Smit heeft een openbaar wifinetwerk. Winkelbezoekers die daar gebruik van willen maken komen op een pagina binnen Keessmit.nl met een tracking-ID voor Google Analytics. Door een doel in te stellen zie je eenvoudig of er op dat device eerder een bezoek aan de website is gebracht. Zo weet Kees Smit bijvoorbeeld hoeveel online bezoek er minimaal is voorafgegaan aan een offline bezoek.

In Almelo is een afhaalmagazijn, maar de meeste kopers laten producten thuis afleveren. Om aan te geven welke vervoerder langskomt, vraagt het bedrijf om een e-mailadres van de koper. Kees Smit stuurt kopers na een week standaard een servicebericht op dat adres, o.a. om te vragen een review achter te laten. Wie binnen die e-mail op een link klikt, komt altijd via Keessmit.nl op de doelpagina uit. Dankzij die redirect wordt een transactie naar Google Analytics geschoten en kan een koppeling worden gelegd met eerder gedrag. Uitgaven in de winkel kunnen zo gerelateerd worden aan online marketinginspanningen.

Onze oplossing geeft omnichannel spelers meer inzicht in de resultaten van investeringen in online media. Marketingkeuzes werden voorheen gemaakt op basis van beperkte data en aannames. Door deze inzichten kunnen veel betere schattingen worden gemaakt van zowel de opbrengst als bijdrage van bepaalde campagnes en investeringen in de webshop. Uit de analyse voor Kees Smit blijkt dat bijna alle fysieke winkelbezoekers eerder op de site zijn geweest. We weten nu hoe ze daar dan weer zijn gekomen en er ligt bewijs voor het indirecte rendement van bijvoorbeeld Google AdWords.

Adwise - Your Digital Brain

Almelo
Adwise - Your Digital Brain
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe