Quiet

Omschrijving

We noemen het de marktplaats zonder geld. Bedoeld om armoede in Nederland te verzachten. Leden onderling, particulieren en het (lokale) bedrijfsleven helpen door ‘producten, diensten en verwennerijen' te verdelen onder de leden die dit het hardst nodig hebben. Solidariteit en empowerment staan centraal.

Doel

In Nederland leven ongeveer 1,25 miljoen mensen in armoede, waarvan de helft langdurig (langer dan 3 jaar). Quiet, oorspronkelijk de tegenhanger van de Quote500, komt in actie tegen dit maatschappelijke probleem.

Het doel? Licht en lucht brengen in de levens van mensen die financieel onder druk staan. We realiseren een online community waar halen, brengen en delen centraal staan. In de opstartfasen werd het matchen (15- 20 per dag) van het aanbod van bedrijven met de hand verwerkt. Met behulp van het online platform is dit proces gedigitaliseerd en schaalbaar gemaakt.

Quiet.nl is een start-up dat op dit moment een pilot draait met mensen van de Tilburgse Voedselbank. Het platform is opgezet als een ‘lean start-up’. Met minimale middelen en binnen een korte doorlooptijd is de eerste versie (Minimum Viable Product) ontwikkeld.

Resultaat

We deden onderzoek, spraken veelvuldig met de doelgroep, hielden interviews en liepen mee bij de Voedselbank. Het resultaat is een online platform waarop (lokale) bedrijven - altijd gratis - hulp, producten en diensten kunnen aanbieden aan mensen die nét dat beetje extra goed kunnen gebruiken. Voor ondernemers is het een kleine moeite om iets terug te geven aan de gemeenschap. Zo bieden kappers een knipbeurt aan, horecagelegenheden een kop koffie en laat de Beekse Bergen het gezin een dag genieten in het safaripark.

Leden kunnen online eenvoudig hun persoonlijke voorkeuren aangeven. Op basis daarvan wordt het totaalaanbod eerlijk onder de leden verdeeld. De leden krijgen per e-mail de relevante aanbiedingen toegestuurd die zij vervolgens eenvoudig kunnen accepteren of weigeren. Wanneer het aanbod wordt geweigerd komt het aanbod terug in het systeem en zal vervolgens opnieuw verspreid worden onder de leden. Wanneer het aanbod wordt geaccepteerd zal er via SMS een unieke couponcode toegestuurd worden die als toegangsbewijs dient bij de desbetreffende aanbieder.

Het proces verloopt volledig digitaal, waardoor het uitprinten van toegangsbewijzen niet hoeft. Over een mobiele telefoon beschikt bijna ieder lid, maar een printer die heeft lang niet iedereen in huis staan. Wanneer de SMS-couponcode op locatie wordt getoond, kan de aanbieder de code verzilveren binnen de dashboard-omgeving van Quiet.nl. Hierin hebben zij overzicht over het aanbod en zien zij statistieken zoals hoe vaak het aanbod is geaccepteerd én verzilverd.

Overige informatie

Quiet.nl is momenteel een Minimum Viable Product in pilotfase. Voor livegang van het platform zijn er 250 Tilburgse gezinnen, die samen 540 mensen representeren, lid van Quiet.nl. Zo’n 200 bedrijven hebben aangegeven structureel producten of diensten te willen aanbieden. Van deze groep gaan we leren.

Op basis van gebruikersbehoeften, onderzoek en analyses blijven we het platform stapsgewijs valideren, meten en optimaliseren om zo snel te kunnen opschalen.

Ons doel? Dat straks alle 10.000 Tilburgse gezinnen - die onder de armoedegrens leven - hier gebruik van kunnen maken. Én dat straks niet alleen bedrijven, maar ook leden iets voor elkaar kunnen betekenen. Daarnaast wil Quiet vanuit Tilburg de Community ook uitrollen naar andere steden en regio’s in Nederland.

Quiet.nl is een gezamenlijke investering én samenwerking tussen Quiet en internetbureau Freshheads. In 2016 won het initiatief de Gouden Dutch Interactive Award in de categorie 'Best Community'.

Freshheads

Tilburg
Freshheads
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe