Hartslag van het legioen

Omschrijving

Hoe spannend is een wedstrijd voor een Feyenoord-hart? Om aandacht te vragen voor de samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting kregen 100 Feyenoord supporters een hartslagmeter om. Bij de wedstrijd van het jaar: Feyenoord-Ajax. De hartslag van het legioen was live te volgen op FOX Sports en via opel.nl/voorhetleven.

Doel

De doelstelling van deze specifieke actie ‘Hartslag van het legioen’ is om aandacht te vragen voor de samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting (awareness).

Het Feyenoord-gevoel kenmerkt zich door passie, trouw en een intense beleving van hun supporterschap. Feyenoord zit letterlijk in het hart van bijna 2 miljoen Nederlanders. De samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting zit de partijen daarom als gegoten.

Elke dag overlijden in Nederland 35 mensen aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De Hartstichting heeft als doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen hiermee zo’n 2.500 levens worden gered.

Om dit voor elkaar te krijgen, zijn minimaal 170.000 burgerhulpverleners nodig (1% van de Nederlandse bevolking) in het oproepsysteem, goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen. Opel helpt samen met Feyenoord sinds november 2014 de Hartstichting om het aantal inschrijvingen te verhogen.

Opel vraagt TDE (een samenwerking tussen sportmarketingbureau Triple Double en internetbureau E-sites) en BijlPR hoe we de samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting aan een zo’n groot mogelijk publiek kenbaar kunnen maken.

Resultaat

De actie blijkt een schot in de roos. Een week voor de Klassieker wordt de actie aangekondigd met een persbericht. FOX Sports jaagt de actie aan met een speciale promo voor de hartslag van het legioen (zie link).

De media duiken er bovenop. In totaal zijn er binnen een week 77 artikelen gepubliceerd in online, print, landelijke en regionale media. De actie haalt tweemaal de voorpagina van AD en de uitzending van EditieNL. Radio2 DJ Jasper de Vries doet zelfs mee met het experiment en draagt zelf ook een hartslagmeter om er in zijn eigen uitzending op vrijdag voor en maandag na de wedstrijd verslag van te doen. Ook Radio Rijnmond verslaggever Jan Dirk Stouten draagt een hartslagmeter en besteedt tijdens zijn live radioverslag van de Klassieker volop aandacht aan de actie.

De publicaties hadden een cumulatief bereik van ongeveer 10 miljoen en een waarde van meer dan 1,5 miljoen euro aan vrije publiciiteit. De actie genereert meer dan 1 miljoen impressies online en op social media. Opel en Feyenoord haken tijdens de wedstrijd in om het publiek te informeren over de hartslag van het legioen bij spannende momenten. Er zijn ongeveer 1.200.000 kijkers op FOX Sports. En 15.000 unieke bezoekers op de website opel.nl/voorhetleven tijdens de wedstrijd om de hartslag live te bekijken.

zie ook: http://tde.nl/coverage-opel-feyenoord.pdf

Overige informatie

Om de hartslag van het legioen te meten wordt een speciale Android app ontwikkeld die het mogelijk maakt om bluetooth hartslagmeters van Adidas te koppelen aan een smartphone.

Bezoekers van stadions weten dat een stabiele internetomgeving niet overal aanwezig is, dus die uitdaging wordt opgelost door de aanleg van een apart WiFi netwerk. De data die door de hartslagmeters wordt gegenereerd, wordt via de smartphone realtime doorgestuurd naar een campagnesite en als xml-feed ook naar FOX Sports. De toepassing wordt tweemaal getest bij thuiswedstrijden van Feyenoord zodat we zeker weten dat alles werkt.

Opel maakt afspraken met FOX Sports om deze unieke en innovatieve actie ook live in beeld te kunnen brengen tijdens de Klassieker, waar 1,2 miljoen mensen live naar kijken. FOX Sports ziet de kansen van deze actie die ook bijdraagt aan hun innovatiedrang en verleent zijn volledige medewerking.

De spanning liep hoog op tijdens de Klassieker. De goal van Sven van Beek in de 38ste minuut zorgde voor een climax in De Kuip: de gemiddelde hartslag liep op tot 135, tevens de hoogst gemeten gemiddelde hartslag. Gemiddeld hadden de supporters de gehele wedstrijd een hartslag van 91 slagen per minuut. De hoogst gemeten hartslag van een supporter was 173 slagen per minuut.

De gemiddelde hartslag werd tijdens de wedstrijd live meerdere malen op FOX Sports getoond en was realtime te volgen op opel.nl/voorhetleven. Direct na de wedstrijd publiceerden we infographics, ook van prominente Feyenoord-supporters als Jan-Dirk Stouten en Ben Wijnstekers en Radio2 DJ Jasper de Vries.

TDE

Eindhoven
TDE
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe