SAIL 2015: relevante informatie op het juiste moment

Omschrijving

Bezoekers van SAIL ontvingen relevante informatie in de context van hun omgeving op exact het juiste moment via beacons en de SAIL app.

Doel

SAIL Amsterdam is een uniek event met grote bezoekersstromen, een uitgebreid terrein en veel te zien en te doen. Tijdens het event is op zeer innovatieve gebruik gemaakt van beacons om de bezoeker persoonlijk en op het juiste moment van de juiste informatie te kunnen voorzien.

Tijdens de SAIL-in parade zaten 500.000 mensen langs de kant van het water om de intocht van schepen te aanschouwen. Een tiental tallships waren voorzien van nog niet commercieel beschikbare long-range beacons met een bereik van meer dan 300 meter. Toeschouwer met een geïnstalleerde SAIL app, kregen een scheepstoeter te horen op hun smartphone zodra een betreffend tallship in de buurt kwam. Met een simpele click hadden ze toegang tot alle informatie over het schip, zelfs zonder internetverbinding.

Nadat de schepen waren aangelegd is het bereik van de long-range beacons teruggeschroefd en kregen toeschouwers op het water of op de kade het juiste bericht op het juiste moment in de buurt van het schip.

Op het terrein waren meerdere evenementen, zoals oa. het NK waterfietsen. Bezoekers die in de buurt waren kregen relevante informatie over bijvoorbeeld welke BN'ers in het komende uur aan de start kwamen.

De SAIL shops konden tijdens rustige momenten zelf bepalen of er digitale kortingsbonnen uitgegeven werden om voor extra klandizie te zorgen. Liepen klanten voorbij dan kregen ze op dat moment een kortingsbon die binnen 30 minuten ingeleverd kon worden. De aflopende timer in de kortingsbon zorgde voor een extra ‘sense of urgency’.

Resultaat

De app van SAIL Amsterdam is verrijkt met beacon technologie met behulp van het het inBeacon offline touchpoint management platform. Hiervoor is gebruik gemaakt van beacons van de Amsterdam Beacon Mile, SoWifi en Exterion Media en specifiek geplaatst beacons op tallships en het SAIL terrein.

Deze samenstelling van technologie maakte het mogelijk om de bezoeker context specifiek van relevante informatie te voorzien.

SAIL trok 2.3 miljoen bezoekers in vijf dagen. Dit bezoek zorgde voor 8.622.816 interacties op het inBeacon platform. Bij het verzenden van notificaties is er gebruik gemaakt van een intelligent algoritme om te bepalen of de informatie op dat moment relevant was voor de bezoeker.

Totaal zijn er 71.863 notificaties verzonden aan bezoekers waarvan 73% met informatie over schepen of het SAIL event en 27% met informatie over promotionele acties. Gemiddeld 22% van de bezoekers heeft het bericht direct geopend.

A/B testen wezen uit dat het notificatiegeluid grote impact heeft op het openen van een bericht. Een bericht werd 27% meer geopend indien het ‘scheepshoorn’ geluid bij notificaties werd gebruikt.

Tijdens het event was er een live dashboard met daarbij informatie over het verloop van de bezoekersaantallen op specifieke punten. Verder is er een analyse gemaakt met betrekking tot terugkerende bezoekers en de bezoekersstromen van en naar specifieke punten op het terrein. Daarbij is o.a. duidelijk geworden dat de Veemkade het belangrijkste startpunt is voor een bezoek en dat 34% van deze bezoekers ook op de Kop van Javaeiland is geweest.

Overige informatie

SAIL Amsterdam had als doel de bezoeker op het juiste moment te voorzien van relevante informatie die klopte in de context waar de bezoeker zich in bevond. Daarnaast was er de wens met inzichten een analyse te kunnen maken van informatievoorziening, bezoekersstromen en app gebruik.

Partners van SAIL diende ook onafhankelijk van elkaar gebruik te kunnen maken van de beacon techniek. Door de inBeacon technologie te integreren in de SAIL app is in deze wensen voorzien.

inBeacon

Utrecht
inBeacon
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe