Transavia - Ticket to the Eclipse

Omschrijving

Op 20 maart 2015 vond er een bijzonder natuurverschijnsel plaats; een totale zonsverduistering. Transavia wilde haar fans de kans geven om deze unieke ervaring van hun bucketlist af te strepen. Dus lanceerde Transavia 'Ticket tot the Eclips': een social campagne, met een uniek online platform en een offline pop-up store.

Doel

Voor deze campagne had Transavia drie doelstellingen op merk, media en bereikniveau. Op merkniveau wilde Transavia zichzelf neerzetten als een luchtvaartmaatschappij die unieke passagiersbelevingen creëert. Via de media wilde Transavia zoveel mogelijk mensen bereiken om deze belevenis voor iedereen in Nederland toegankelijk te maken. Tot slot wilde Transavia tijdens de campagneperiode 30.000 bezoekers op het online platform bereiken en minstens 5.100 deelnemers realiseren.

Resultaat

Transavia gebruikte een contentstrategie die gebaseerd is op het hero, hub, hygiene model. De hero-content had als doel mensen enthousiast te maken en te triggeren om het campagneplatform te bezoeken. Met de hub-content wilde Transavia de aandacht van de fans vasthouden gedurende de gehele campagne. Deze content ging over de voorbereiding van de vlucht. Met de hygiene content verschafte Transavia de basisinformatie. Dit bestond uit informatie over de vlucht en de eclips.

Transavia creëerde een online platform waar fans zich konden aanmelden en meer informatie konden krijgen over de vlucht. Transavia fans werden via video’s en animaties op social media getriggerd om mee te doen. Ook werd de campagne offline doorgetrokken, Transavia opende een pop-up store op Schiphol Airport. Op de dag van de vlucht was alle belangrijke pers van Nederland vertegenwoordigd.

Toen de dag eindelijk daar was verzamelde 100 passagiers zich op Schiphol Airport voor de vlucht van hun leven. Niemand minder dan astronaut André Kuipers was gids op deze bijzondere vlucht. Onder de passagiers waren ook vele journalisten, dankzij hen was de vlucht naar de eclips twee dagen landelijk nieuws. De campagne zorgde voor meer dan €500.000,- aan mediawaarde. Het online platform ontving uiteindelijk 161.523 bezoekers, waarvan 54.422 mensen deelnamen aan de campagne.

Overige informatie

Over Transavia:
Transavia verzorgt vluchten naar meer dan 110 bestemmingen, met name in Europa. Het is een toegankelijke low-cost luchtvaartmaatschappij in Europa, die zich onderscheidt met haar gastvrijheid, service en digitale dienstverlening. Transavia (Nederland en Frankrijk) vervoert per jaar 10 miljoen passagiers.

Overige opmerkingen:
- Bij deze campagne hebben we voor het eerst Whatsapp als ‘share-kanaal’ ingezet. De campagne is 5.010 keer gedeeld. 25% van de shares gebeurde via WhatsApp.
- De fans kregen bij hun deelname een digitaal ticket met een unieke code. 88% van de deelnemers is teruggekeerd om te checken of zijn ticket toegang gaf tot de vlucht.

Dorst en Lesser

Amsterdam
Dorst en Lesser
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe