Hapsnapp

Omschrijving

Hapsnapp is een app met messaging als interface die weetjes geeft over jouw eten op relevante (eet)momenten. Gebaseerd op kennis van Wageningen University & Research centre (WUR). De conversational UI en slimme 'chatbot' maakt het gebruik, in tegenstelling tot traditioneel foodloggen, laagdrempelig en vertrouwd en de communicatie persoonlijk.

Doel

Wageningen University & Research (WUR) wil als expert op het gebied van voeding en voedselproductie het gesprek over eten voorzien van de juiste context. Context op basis van wetenschappelijk onderzoek. Met als doel om de kloof, als het gaat om opinievorming rond voeding en voedselproductie, tussen de wetenschappelijke wereld en de maatschappij te verkleinen. Als onderdeel van een langer lopend communicatieplatform genaamd Wageningen Dialogues, waarmee WUR in gesprek wil komen met de maatschappij over WUR-thema's als voeding.

Resultaat

Hapsnapp is een week lang jouw gesprekspartner rondom voeding. De messaging app heeft een vorm van intelligentie en voert zo een volledig gesprek met je en biedt je kant en klare antwoorden aan op basis van gemaakte keuzes. Na het ontbijt, lunch en avondeten, app je in slechts een paar klikken jouw genuttigde maaltijd door.
Na dit gesprek serveert Hapsnapp een leuk en relevant weetje over die maaltijd. Nieuwe inzichten en gespreksstof gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van WUR.

Kennis over voeding is pas relevant als het over jouw eten gaat. Omdat traditioneel foodloggen complex en tijdintensief is gebruiken we een conversational UI. Laagdrempelig en vertrouwd. Messaging als interface brengt Hapsnapp echt tot leven en door de één op één interactie wordt het persoonlijk. Een perfecte manier om iets van de gebruiker te vragen en vervolgens relevante informatie terug te geven. Met de belofte van één week aan gesprekjes wordt het onboarden nog meer gestimuleerd.

Gelanceerd in september en zonder campagne is er toegewerkt naar Foodcamp in december.
6.478 mensen zijn in gesprek gegaan met Hapsnapp
34.294 gesprekken gevoerd van gemiddeld 3 minuten
29.439 keer zorgden feitjes voor nieuw inzicht en leuke gespreksstof

Dit heeft ervoor gezorgd dat het gesprek over voeding gevoerd wordt op basis van inzicht i.p.v. emotie. En heeft geresulteerd in veel data over eetgedrag wat de wetenschap input geeft om de dialoog aan te gaan en aanknopingspunten biedt voor onderzoek.

Kaliber

Utrecht
Kaliber
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe