Jheronimus Bosch, de Tuin der Lusten - Een interactieve docu

Omschrijving

In opdracht van de NTR en samen met Fabrique bouwden wij de interactieve documentaire voor de transmediale drieluik productie over Jheronimus Bosch van regisseur Pieter van Huystee. De documentaire heet: ‘Jheronimus Bosch: Tuin der lusten’ en zorgt ervoor dat je gedetailleerder dan ooit dit drieluik van Bosch kunt ontdekken.

Doel

2016 is het jaar dat voor Den Bosch geheel in het teken van Jheronimus Bosch staat. Niet zomaar: deze wereldberoemde meesterschilder overleed namelijk precies 500 jaar geleden. Voor deze gelegenheid hebben allerlei regisseurs, componisten, kunsthistorici en andere creatievelingen zich opnieuw door hem laten inspireren. Zo ook regisseur Pieter van Huystee. Hij produceerde in samenwerking met de NTR een transmediaal drieluik over Bosch. De interactieve documentaire die wij bouwden is daar onderdeel van. Het drieluik De tuin der lusten was vroeger al erg bijzonder door de bijna oneindige details. Die bijzonderheid heeft het nooit verloren. Telkens wanneer je het schilderij opnieuw bekijkt, ontdek je hele nieuwe dingen. Omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft het schilderij te bekijken in het Prado in Spanje, wilden Pieter van Huystee en de NTR het graag naar de gebruiker brengen door het schilderij online te ontsluiten. En het liefst op zo'n gedetailleerde manier dat je het nog beter kunt bekijken dan in het echt vanachter een museumhekje. De wens was dus dat wij een audiotour, een speciale Klokhuis-tour en een manier om het schilderij tot in het diepste detail vrij te kunnen ontdekken zouden bouwen. Hiervoor moesten we het schilderij online ontsluiten. Maar hoe ontsluit je online een plaat die te groot is om in een keer te downloaden (120.000 bij 70.000 pixels)? Daarvoor moest iets nieuws bedacht worden. We hoopten minimaal 120.000 bezoekers in een jaar te halen.

Resultaat

De interactieve docu kent hoogstaande content die je het schilderij in trekt: een Nederlandse en Engelse tour, en een Klokhuistour voor kinderen. In nauwe samenwerking met de NTR, Pieter en componist Paul M. van Brugge hebben we naast het vrij ontdekken, de tours gemaakt. Fabrique heeft het visuele ontwerp gedaan en samen met de NTR het interactieontwerp. De interactieve documentaire neemt de gebruiker mee op een audiovisuele reis waarin positioneel geluid, muziek, video en afbeeldingen bijdragen aan een verrijkte vertelling. Midas Dekkers (Engels: Redmond O'Hanlon) geeft je informatie over de mysterieuze symboliek achter de vreemde wezens in Bosch's wereld.

Dat de plaat niet in een keer gedownload kan worden, inspireerde Q42's Marcel om Micrio te bouwen: nieuwe ultra-hi-res visualisatie algoritmes voor navigatiegedragvoorspelling (waar gaat de gebruiker heen) en renderminimalisaties tijdens het animeren. Dit maakt het vloeiend op alle devices met minimaal dataverbruik.

“This is the internet we were promised.” We zijn overdonderd door de louter positieve reacties op Facebook, Twitter, kunst blogs (vb. http://goo.gl/sj3cQU), Reddit frontpage (goo.gl/u42X1r) en Metafilter (goo.gl/hRIIX9). Velen claimen dat deze beleving beter is dan het echte doek. Op dit moment is de docu door meer dan 800K mensen bezocht (1/3/16): al bijna 7x de jaartarget. Een groot deel van de sessies waren tussen de 10 en 30+ minuten. Top 3 bezoekers komen uit: VS, Nederland en Rusland. Bezoeken kwamen al uit ruim 180 landen. We tellen nu in welke landen de docu nog niet is bezocht.

Overige informatie

Hoofdinzender: Q42
Inzender: Fabrique [merken, design & interactie]

Concept: NTR en Pieter van Huystee

+ Voeg case toe