Maastricht UMC+, één oplossing voor alle online communicatie

Omschrijving

Met 7000 medewerkers en 4000 studenten is Maastricht UMC+ een toonaangevend academisch ziekenhuis binnen Nederland. Mumc.nl is hèt primaire communicatiekanaal en heeft 650.000 bezoekers op jaarbasis. Het is een informatiedichte website met meer dan 1000 inhoudsitems.

Doel

Maastricht UMC+ is een samenwerking tussen het Academisch Ziekenhuis Maastricht, de Universiteit Maastricht en tientallen gerelateerde afdelingen, poliklinieken, onderzoeksgroepen en expertisecentra. Tientallen redacteuren werken dagelijks aan de online presence. Allemaal verschillende organisaties die nauw samenwerken, elkaar aanvullen en versterken. Hoe kunnen al deze partijen gezamenlijk online communiceren, zonder daarbij hun zelfstandigheid te verliezen?

Het beleid van de overheid stimuleert burgers te acteren als zorgconsument. De burger verwacht transparantie over de kwaliteit en inhoud in het maken van een keuze voor een zorgaanbieder. Maastricht UMC+ wil de zorgconsument beter bedienen door de website doelgerichter te maken en meer focus te geven.

Daarnaast groeide het aantal bezoeken via mobiele devices explosief. De introductie van de nieuwe corporate huisstijl was aanleiding om de site ook geschikt te maken voor mobiel.

Betawerk is de partner van Maastricht UMC+ voor de webcommunicatie en kennen de organisatie. Met onze inhoudelijke expertise en full-service dienstverlening beschikken wij over het vermogen deze ingrijpende implementatie succesvol uit te voeren en te laten landen in de organisatie.

Resultaat

Met de opdrachtgever hebben we een toekomstbestendige webstrategie uitgedacht en in ontwikkeling gebracht. Eén corporate servicemodel voorziet in de hoofdsite en een schaalbaar aantal nevensites. Dankzij het ‘Website as a service’-model kan een afdeling of samenwerkingsverband beschikken over een eigen site. Redacteuren van de stafdienst communicatie én de afzonderlijke afdelingen kunnen zo gemakkelijk en zelfstandig hun eigen patiënten en bezoekers voorzien van informatie, volledig binnen de stijl van de organisatie. De sites voldoen aan alle corporate kwaliteitsstandaarden. Deze oplossing is bewezen kosteneffectief, beheersbaar en veilig. Het online netwerk bestaat momenteel uit ruim 60 websites.

Voor het ontwerp en functionaliteit van de sites is vooraf een advies opgesteld op basis van een analyse van de gebruikersstatistieken, landelijke standaarden voor zorgwebsites (Nictiz) en best-practices. Mumc.nl kreeg een fris, eigentijds uiterlijk en is nu volledig responsive voor een optimale weergave op elk toestel. Daarnaast is de site beter ingericht op de behoeftes van de zorgconsument.

Vanuit de gedachte dat bezoekers snel en doelgericht willen zoeken naar voor hen relevante informatie, kreeg de zoekfunctie een prominente plek op de pagina. Bovendien is de site taakgericht ingedeeld waardoor men via de homepage direct naar de belangrijkste pagina’s van de site kan. Een slimme navigatie biedt duidelijke ingangen en ‘onthoudt’ waar de bezoeker zich in de site bevind. Zelfs op mobiel is het zeer eenvoudig de weg te vinden in deze informatie- dichte website.

De Maastricht UMC+ websites zijn betrouwbaar en veilig. Door de hoogwaardige hosting- en onderhoudsaanpak met constante security-monitoring is afgelopen jaar een beschikbaarheid van 99,95% behaald.

Overige informatie

Resultaten in de bezoekersstatistieken ten opzichte van een jaar eerder:
- een groei van het aantal bezoeken met 20%
- een verlaging van de sessieduur een aantal pagina’s per sessie, hetgeen duidt op een grotere doelgerichtheid;
- een groei van een aantal bezoeken via een mobiel device met 7%.

De architectuur en sites zijn ontwikkeld met Drupal CMS, een bewezen open source oplossing met een actieve en omvangrijke ontwikkelcommunity. De keuze voor open-source garandeert de continuïteit en maakt de oplossing kosteneffectief.

Quote van de opdrachtgever:
"Met de nieuwe mumc.nl website bedienen wij de zorgconsument nog beter. Informatie is veel doelgerichter te vinden ongeacht welke toestel de bezoeker gebruikt.” - Vivian Hoogland, Manager bedrijfsvoering Communicatie

Betawerk

Heerlen
Betawerk
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe